|
Hlavní menu
Novinky
17.02.2011:
Zpráva o poměrech v NVÚ Minkovice !! Kopie důležitého samizdatu z roku 1984 Zde: ve formátu JPG Zde: ve formátu PDF 19.08.2007: POZOR - VSTUP ! V hlavním menu je nově VSTUP pro psaní příspěvků. Uživatelské jméno je anonym a heslo též anonym. Po napsání příspěvku je nutno redakci o této skutečnosti poslat e-mail uveřejněný vlevo dole KONTAKT.
10.06.2007: 14. rockový Zelený tulipán - sobota Zde foto: Album - 09.06.2007
09.06.2007: 14. rockový Zelený tulipán - pátek Zde foto: Album - 08.06.2007
12.01.2007: POZOR POZOR ! Neplatné e-mailové adresy v komentářích a osobní invektivy budu nemilosrdně mazat!
06.12.2006: OpenOffice.Org slaví již šesté narozeniny !!! Zapomeňte na Microsoft Office za víc jak 10.000 Kč!
Zde jsou: Další podrobnější informace.
Kalendář
Nejčtenější články
Neexistuji vhodna data! Přihlášení
Kdo je On-Line?
Neznámý čtenář
Informace o Free.cz
Ideologicko Politický Spam Spolek Portal
ISSN: CZ-23121949-0002 Kontaktní e-mail: bazmyslik@napismi.cz Copyright: Robin Karel Hájek, 1949-2007 |
Paroubkova cenzura – aneb přejde nás brzy smích?!Vydáno dne 16. 07. 2006 (6981 přečtení)Štěpán Mareš: Když tam ještě byl šéfredaktorem Jakub Bieleckí, tak říkal, že z úřadu vlády mu často volají a stěžují si na mé karikatury, že premiéra škaredě kreslím s velkým břichem. Já jsem si myslel, že si dělá legraci, a ptal jsem se ho, jestli opravdu volají? Ano volají, říkal. A mám z Blesku potvrzeno, že kdykoliv jsem nakreslil vtip o Paroubkovi, tak telefonovali z vlády a stěžovali si jak to, že má premiér hnědý sako, jak to, že ho má pomačkaný, jak to, že ho zesměšňujeme, že se to nesmí. Nikdy nezesměšňuju. Vždycky reaguju na to, co se skutečně stalo, byť s pokřiveným zrcadlem, což je úloha satirika, to je přece normální. Aktuální informace o případu Jiřího Jehličky: http://jan.sinagl.cz/phpbb2/viewforum.php?f=28&sid=b08acbc602fedbf017ab3cea3c3310b4
http://www.dluznik.cz - CERD Centrální Registr Dlužníků
Teorie o
levicových a pravicových voličích Podle mě jsou dva typy lidí. Ti první vedou děti
k odpovědnosti za svou budoucnost, děti se proto zodpovědně
připravují na své zaměstnání, tvoří si názor na svobodu, na
spravedlnost. Ti druzí žijí „pro tento den“, jejich děti vzor
přebírají, toulají se po ulicích, neučí se a v dospělosti žádají
ty výše zmíněné, aby se o ně postarali. Jejich pojetí svobody a
spravedlnosti je zkreslené zvýšeným akcentem na vlastní osobu, jsou
sobečtí a bez vyšších ideálů. Žádají stát o sociální jistoty a je jim
jedno kdo to zaplatí i že zadlužují budoucnost. Levicoví politici jim
slibují pečené holuby a pravicové voliče svazují regulacemi, vyhláškami
a jinou buzerací ( v minulosti je hnali do lágrů nebo je dokonce
popravovali). Snem a cílem levicových politiků je tupé stádo šlapající
tam, kam jim určí. Blanka Pugnerová, 14.7.2006 P.S. Dnes zaslechnuto během jízdy autem na ČRo,
svědectví odborníka: Už od 2.třídy děti začínají kouřit cigarety a pít
alkohol, v 9. třídě začínají standardně s marihuanou, drogy
jsou na středních školách běžné. Stav školství a výchovy mládeže je
alarmující. Ministryně Petra Buzková - přes pozvání – si nenašla čas
zúčastnit se XIV.Všesokolského Sletu v Praze – ani její zástupce
se nedostavil. Nepřekvapuje, jen dokresluje a vypovídá o prohlubujícím
se mravním úpadku země. Jan Šinágl, 15.7.2006 Paroubkova cenzura – aneb přejde nás brzy smích?! J.Š.15.7.2006 http://www.rosinanta.estranky.cz/clanky/KULTURA/cenzura-v-mf-plus Štěpán
Mareš (* 26. června 1972 Okříšky) je kreslíř komiksů, veřejnosti známý
především z časopisu Reflex (seriálový komiks Zelený Raoul), Lidových
novin (dříve vycházející seriál Dlouhý nos) a zábavných pořadů na TV
Prima (Dementi), ilustrátor řady knih, obalů na CD (např. Tři sestry –
Průša se vrací). Zájem státních represívních institucí vyvolal v roce
2004 jeho plakát v Třebíči, parodující billboardy ČSSD, s fotografií
bin Ládina, který to také „myslí upřímně“. V letech 1984 a 1985 vyhrál
výtvarnou soutěž Děti pozor červená, v roce 1989 byl členem stávkového
výboru na gymnáziu Třebíč, kde studoval. V letech 1990–1992 kreslil
komiksy pro časopisy Kometa, Stadión a Pivní kurýr, v letech 1993–1995
pro Nedělní Blesk a deník Práce, od roku 1995 spolupracuje s časopisem
Reflex. V pořadu Dementi se poprvé objevil v roce 2004.
Štěpán
Mareš: Výborně. Pochvalovali si
ji, dokonce mě nechali nakreslit dvě titulní strany časopisu. Na jedné
byl premiér Paroubek, na další titulce byl Václav Klaus. Byla to celkem
volná tvorba a bylo mi vzkazováno, že všichni jsou spokojení. Někdy v
říjnu minulého roku byl odejit šéfredaktor Jakub Bielickí a na jeho
místo nastoupil Jaromír Hasoň. S tímto člověkem jsem se setkal osobně
jen jednou jedinkrát. Když došlo k této výměně, tak jsem si pomyslel ,
že se asi budou měnit rubriky a přispěvovatelé, ale kupodivu se celkem
nic nestalo a můj satirický strip pokračoval dál. Trošku mě zarazil
fakt, že výplata honorářů nabírala velké zpoždění, nezvyklé oproti
předcházejícímu stavu. Dokud tam byl Jakub Bieleckí, tak všechno
fungovalo, jak mělo, ale najednou se to začalo hroutit. Oproti
zkušenostem z Lidových novin, Mladé fronty Dnes nebo Reflexu, kde to
nepřipadá v úvahu, to na mě začalo působit dojmem neserióznosti. Uvažoval
jste tedy o ukončení spolupráce? Štěpán
Mareš: Samozřejmě, když vám
někdo dluží, tak před váma stojí otázka jak dál a musíte to řešit. Já
jsem si řekl, uvidím, třeba se to změní, a rozhodl jsem se pokračovat.
A pak to přišlo. V lednu tohoto roku mě volal pan Hasoň a zakázal mi
dělat si legraci z premiéra Paroubka, že mi to vyřizuje od vedení. Já
nevím konkrétně, od koho přišel ten příkaz, on vždycky citoval
ředitelku Markétu Novákovou a René Decastela. Moje reakce byla: “To si
děláte legraci, že mám zakázáno kreslit Jiřího Paroubka.“ A on znovu
odvětil: „No takhle Vám to mám vzkázat, že to máte zakázáno.“ Já
na to říkám, že to je snad nějaký novoroční vtip a on znovu odvětil:
„Né to není fórek, to je fakt a takhle to berte na vědomí.“ „Počkejte,“
říkám, „to přece nejde pominout tuto postavu, zaprvé je to předseda
vlády a místopředseda nejsilnější strany, která je u moci, je to
člověk, který je vidět a slyšet denně v televizi, v rozhlase, v
novinách, člověk který se vyjadřuje k Czechteku, k leteckým katastrofám
ve světě, ke spadlým drátům v jižních Čechách, k povodním, no prostě ke
všemu. Nelze přece tuto postavu vyloženě škrtnout ze seznamu
karikovaných.“ Mně totiž taky nebaví každý týden, a ono to tak nebylo,
že bych každý týden kreslil Paroubka. To rozhodnutí o zákazu jsem
nakonec vzal na vědomí a trošku mi to vrtalo hlavou a říkal jsem si, že
nechci pracovat jako nějaká kreslířská prostitutka, když to řeknu
natvrdo. Ale nakonec proč ne, nechám chvilku pana premiéra nějaký čas u
ledu. Pak se tedy hodil Topolánek coby neviditelný muž, objevil se tam
i Kalousek, Jandák s Rathem a na nějaký čas se mi podařilo až nechtěně
Paroubkovi vyhýbat. Přišel ale okamžik prohrané arbitráže s Nomurou,
kdy premiér v televizi řekl, že to je plichta, že to je remíza. Tak
jsem si řekl, že tomu se nemůžu vyhnout, to se tam musí objevit a tak
jsem nakreslil strip o tom jak Česko hraje hokejový zápas s Nomurou a
za Česko hraje Paroubek, Sobotka, Mládek ad. Česko tenhle zápas
prohraje 40 miliard ku nule a J. Paroubek na závěr utkání říká, že to
je čistá remíza. Celkem jasná a neškodná politická satira bez
vulgarismů. Vyhýbám se zbytečným vulgarismům a v Mladé Frontě plus jsem
si na to dával obzvlášť pozor. Štěpán
Mareš: Ano. Tento strip o
plichtě s Nomurou pro mě znamenal konec. Zavolal mi totiž Hasoň a do
sluchátka mi sdělil, že má pro mě takovou zprávu, že neví jestli je
dobrá, nebo špatná, ale že mi musí oznámit že jsem u Mladé Fronty plus
s definitivní platností skončil. Zeptal jsem se ho, co se jako stalo?
No vy jste nakreslil Paroubka, my jsme to teda otiskli, ale vy jste ho
neměl kreslit. A za druhý vy jste moc pravicovej a jste proódeesáckej.
Já jsem mu argumentoval v tom duchu, že nejsem ani pravicovej ani
proódeesáckej kreslíř, já prostě reaguju na to, co se v týhle republice
děje a když cokoliv provede Kalousek nebo Topolánek, Nečas nebo Langer,
tak je tam úplně klidně nakreslím taky, ale v momentě, kdy premiér
prohlásí, že prohraná arbitráž ve výši 40 miliard je plichta, tak já
nemůžu nakreslit Zahradila jak hlasuje v evropském parlamentu o námořní
dopravě, protože to vůbec nikoho nezajímá. Když byla u moci ODS, tak
byl na paškále Klaus, Čermák, Macek a další. Ale nikdo z nich se nikdy
nesnížil k tomu, aby volal do redakce a řval na šéfredaktora, že takhle
tedy ne. Štěpán
Mareš: Když tam ještě byl
šéfredaktorem Jakub Bieleckí, tak říkal, že z úřadu vlády mu často
volají a stěžují si na mé karikatury, že premiéra škaredě kreslím s
velkým břichem. Já jsem si myslel, že si dělá legraci, a ptal jsem se
ho, jestli opravdu volají? Ano volají, říkal. Jakub Bielickí se
například snažil domluvit si rozhovor s premiérem a bylo mu odpovězeno,
že to premiér odmítá skrz toho člověka, co tam kreslí, že s takovým
člověkem v tom časopise nebude. Já jsem taky kreslil pro Blesk od října
do ledna, každý den kreslený vtip. A mám z Blesku potvrzeno, že
kdykoliv jsem nakreslil vtip o Paroubkovi, tak telefonovali z vlády a
stěžovali si jak to, že má premiér hnědý sako, jak to, že ho má
pomačkaný, jak to, že ho zesměšňujeme, že se to nesmí. Nikdy
nezesměšňuju. Vždycky reaguju na to, co se skutečně stalo, byť s
pokřiveným zrcadlem, což je úloha satirika, to je přece normální. Tak
to jsem nezažil, ani za Zemana, ani za Špidly, ani za Grosse. To Zeman,
přestože o novinářích smýšlel jako o póvlu, žumpě a hnoji, tak tohle
nedělal. Byl to demokrat a snášel kritiku. Takže
Hasoňova autocenzura není na místě? Štěpán
Mareš: Podle mého zjištění je v
tom zákazu ještě něco jiného. Soukromé vydavatelství, které vydává MF
plus, totiž dostává státní dotaci od ministerstva kultury, to je pro mě
vskutku úžasná kuriozita. Hasoň je malá rybka. Ten vykonává vůli někoho
jiného a častokrát lidé jeho typu, nemyslím teď jeho konkrétně, se
snaží daleko, daleko více než je zdrávo. Myslím si, že ta dotace je
zásadní věc. V Reflexu nepřipadá naprosto v úvahu, aby nám šéfredaktor
Bílek nebo ředitel Ringieru T. Bohm řekl, přestaňte si dělat legraci z
premiéra. To je nemyslitelné. Chtěl bych ještě varovat případné tvůrce
spolupracující s MF plus nejen před cenzurou - paradoxní v této
souvislosti je, že je to týdeník s podtitulem „Týdeník pro lidi s
názorem“, ale ten názor musí být upravený nebo souhlasný s redakcí, se
svým názorem se tam určitě neuplatníte – ale taky pozor na neplacení,
MF plus mi již přes dva měsíce dluží honorář. Informaci
o dotacích jste se dozvěděl nyní, nebo jste to věděl dřív a tehdy jste
nad tím mávnul rukou? Jak
celou věc o ukončení spolupráce vysvětluje druhá strana? Štěpán
Mareš: Stala se docela zvláštní
věc. Nedávno jsem v Jihlavě křtil knížku o cenzuře a o komunistech a
novináři z místních jihlavských novin se mě ptali, jestli mám osobní
zkušenost s cenzurou. Tak jsem jim to celé odvyprávěl a ono to vyšlo za
dva dny a převzala to ČTK. Jihlavští novináři v rámci objektivity
oslovili i pana Hasoně a jeho odpověď Vám doslovně ocituji: „Mé
vyjádření zní asi takto. Konečně máte sólokapra.“ Pravděpodobně
vůbec nečekal, že se jeho vyjádření objeví v ČTK. To už volali jiní
novináři a přišlo přesně to, co jsem očekával. On byl pan Mareš příliš
drahej a čtenářům se to nakonec přestalo líbit. Mé tvrzení je
samozřejmě tvrzení člověka, který to všechno prožil. Vyjádření premiéra
Vám však na papíře nepřinesu. Znovu opakuji, že šestnáct let po
revoluci obdržet zákaz dělat si legraci z politiků a být z tohoto
důvodu na indexu, mi přijde absurdní. Vystupujete
ještě v pořadu Dementi na Primě. Štěpán
Mareš: Vystupuji, i když se
uvažovalo o tom, že pořad se zruší, nakonec se během dvou dnů rozhodlo,
že se bude pokračovat, ale v jiném čase. Premiéra pořadu je nově v
neděli v 19.15hod. Tak samozřejmě, že jsme ten problém s cenzurou
probírali a Václav Marhoul i Josef Náhlovský na to reagují tak, že
kdybych premiéra kreslil jinak nebo vůbec ne, tak bych v tom
nejmenovaném časopisu kreslil v pohodě dál. Václavem
Marhoulem jste mi nahrál na předposlední otázku našeho rozhovoru. Týká
se nového zákona o fondu na podporu a rozvoj kinematografie. Vy tento
zákon kritizujete v tom smyslu, že významně preferuje jednu profesní
skupinu umělců – tzv. filmařů. Ostatní profesní umělecké skupiny zákon
nepřímo diskriminuje a jejich potřeby pomíjí. Můžete svou kritiku pro
naše čtenáře poněkud rozvést? Štěpán
Mareš: Já ten zákon přesně
neznám, ale když to řeknu trochu nadneseně, tak můžu být naštvanej,
protože já vlastně taky patřím mezi umělce (i když to slovo umělec
používá spíše Milan Knížák), takže já bych taky mohl chtít tři milióny
na tužky, barvy, papír, kopírku, skenery a počítač, vždyť já to
potřebuju. Pro mě je naprosto neuvěřitelné, že se točí filmy jako
Tatínek. Takže rodina Svěrákova si za peníze daňových poplatníků nebo
koncesionářů točí filmy už sama o sobě. Co přijde po Tatínkovi? Přijde
Maminka, Dědeček, Syn Jan? Tak samozřejmě by se ty ostatní profesní
skupiny měly ozvat. Já maluji i obrazy, nejenom komiksy, tak bych měl
mít taky to právo, že ode mě stát povinně odebere každý měsíc jeden
obraz za cca 70.000,- Kč a mám vystaráno. A co mě ve skutečnosti zbývá?
Já vezmu své obrazy, zajdu do galerie, která je samozřejmě soukromá,
tam své obrazy nabídnu k prodeji a čekám, až si někdo ten obraz koupí
nebo nekoupí. Ještě
krátce k vašemu internetovému projektu www.helevol.cz? Štěpán
Mareš: Tak tenhle soutěžní
projekt vzniknl z potřeby oslovit hlavně mladé nerozhodnuté voliče a to
zábavnou formou a vlastně je přesvědčit o zúčastnění se voleb. Na
projektu spolupracuje pár mých kolegů výtvarníků. Ti nakreslili několik
stripů na téma volby 2006 a návštěvníci stránek mají možnost doplňovat
do textových polí své vtipy. Měl jsem nejdřív obavu, že to bude právě
pro ty mladé hodně odtažité téma, ale třeba na můj strip už reagovalo
168 lidí. To považuju docela za úspěch. Celý článek | Autor: Jan Šinágl | Počet komentářů: 34 | Přidat komentář | | Zdroj: PUP BIS ČTK |
Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Kdo bude bez našeho souhlasu a bez změn šířit zde uveřejněné materiály,
stává se naším nejlepším přítelem!
© 1949 ÷ 2007, POPPER Univerzál Projekt. Všechna práva vyjražena,