Jan Krondl, Brooklyn, NY, nekdejsi vydavatel (od kvetna 2002 pozastavenych) Ceskoslovenskych novin
Dobře
vyretušovaná fotografie
Jak se vlastně stalo, e po všech
těch velkých snahách o podstatný krok kupředu
v krajanské občanské činnosti, ve kterých se
angaovali mladí i staří, jsme najednou
dobrovolně-povinně spáchali jakousi společenskou lobotomii,
take obecně přijímaným vládním
argumentem k převzetí Budovy, tak hojně citovaným, a
se stal bezduchou mantrou, je opět ono -- nějakých 30
let zastaralé -- „spolky ji Budovu skoro nepouívají
a česká čtvr kolem ní u není...“ ?
Vdy to je všechno, ádný další argument
vláda nemá!
Jak se vlastně
mohlo stát, e i dnes, za plné, obnovené
demokracie doma, v „informačním věku“ atd., celá
historie převodu Budovy, ve vládním podání,
nepříjemně připomíná onu proslulou fotografii
Klementa Gottwalda na tribuně v únoru 1948, ze které
postupně mizeli soudruzi kolem něj -- spolu s tím, jak
upadali v nemilost -- take za pouhých pár let byl na
fotografii skoro sám?
A proč tuhle
novou vládní úpravu historie tak klidně a beze
všeho přijímáme?
U se z toho
nedají vinit komunisté, není mono z toho vinit
cenzuru, čili to asi nějak souvisí s tím, jak Češi
běně chápou vztah mezi Občany a Vládou. Nebo bych
moná spíš měl slovo „občan“ tentokrát
napsat malým písmem. Ještě přesněji, s pouitím
dobrého překlepu, v našem případě by bylo zřejmě
vhodné hovořit o „vztahu mezi ovčany a Vládou“.
Jene tentokrát
tomuhle úpornému českému problému na
kořínek přijdeme. Nebudeme ho u svádět na
komunisty, či na nějakou demokratickou stranu, na politika toho či
onoho, ale půjdeme rovnou na kořen věci -- tj. na to, k čemu si
vlastně lidé ustavují Vládu. K tomu je Amerika
dobrá. Nezbývá tedy, ne vlastně poděkovat
české vládě a krajanskému představenstvu za
to, e tuhle zápletku vytvořili -- protoe na ní si
nejlépe ukáeme, v čem zůstala ta velká
Sametová revoluce zjevně nedokončená, a jak je ji
potřeba dokončit.
Zpátky
k fotografii před úpravou
V roce 1993 Sdruení zavedlo
novou kategorii „přidruená členská organizace“
pro nové členy: odpadla v ní podmínka, e
organizace musí mít za sebou 5 let právní
existence, mohla být i zbrusu nová, a vstupní
poplatek byl opět sníen na $2,000. Údajně to bylo
učiněno kvůli mladým lidem, aby měli usnadněný
vstup do Sdruení, pravda ovšem je, e zároveň
Přátelé chtěli sami do Sdruení
vstoupit. To, e k tomuto zpřístupnění došlo a po
Bobově smrti, ovšem jeho kamarády nijak nenadchlo, spíš
urazilo. Jeho skupina se pak bez něj prakticky rozpadla.
V roce 1993
vstoupily do Sdruení 3 nové „přidruené
organizace“ -- Přátelé, Sdruení
Dvořákova dědictví a Americko-československé
informační středisko, jeho jsem byl delegátem.
(Naše organizace byla po vyjádření nesouhlasu s
předáním Národní Budovy vládě
vyloučená.)
Přátelé
pořádají zhruba od roku 1995 kadoroční
„Besedový bál“ [Beseda Ball] v hotelu Plaza. Je to
velmi hezká a populární akce, její
výtěek byl původně věnován na zamýšlenou
opravu Budovy; po jejím předání české
vládě jde na podporu studentských stipendií
apod.
***
V tomto bodě by se mohlo zdát,
e spor onoho elitního a demokratického
přístupu k otázce Budovy, či spor Staročechů a
Mladočechů, jak to kdekdo nazýval, vyšuměl do ztracena, e
jím tedy všechny snahy o občanské řešení
problému Budovy nutně skončily -- a Budova připadla vládě.
Čtenář u ovšem začíná matně tušit, e
kdy mám pro něj nachystány 3 + 1 články a je
teprve někde na začátku toho prvního, pak se ještě
muselo dít něco podstatného dál.
Ano, stalo se
ještě mnoho věcí, ale úplně nejdřív to, e
nám snad sám Pán Bůh přihrál výborné
občanské řešení, které by efektivně
překlenulo všechny místní krajanské
spory, povznesli bychom se vysoko nad ně, nebyly by najednou
důleité, zapojit se do něj mohl skutečně kadý
-- a to řešení je přitom v Americe docela běné,
normální, standardní a banální.
Zajímavé
na něm bylo také to, e by z něj ani česká vláda
nebyla nijak vyřazená, ale sehrála by opačnou roli
-- místo toho, aby přebírala odpovědnost za společné
věci, jejich důleitost lidé vnímají sami
od sebe, ale tradičně, zejména v českém prostředí,
očekávají, e je zařídí vláda;
udělala by něco, co je v Americe povaováno za
tradiční přístup k řešení společenských
problémů, ba něco, co je běně chápáno a
jako přirozený řád věcí: pouila by normální
a lehce dostupné prostředky k tomu, aby lidem pomohla to, co
sami od sebe vnímají jako důleité, zařídit;
zkrátka by jim jenom pomohla jejich vlastní
odpovědnost nést.
I kdy byste to z
vládní propagandy o tom, jak Budovu „převzala, aby
ji zachránila,“ nikdy nepoznali, plná pravda je, e
ve věci Národní Budovy v New Yorku měla česká
vláda zcela na vybranou: mohla s lidmi jednat jako s
dětmi nebo jako s dospělými; mohla s krajany jednat jako s
poddanými nebo jako s občany; mohla si prostě počínat
jako hloupý, veledůleitý, starostmi přetíený
Řidič toho společenského autíčka, který si
dokonce hraje na jeho Motor, nebo jenom jako Automechanik, který
to auto, kterému zase tak moc nebylo, spravil a jde si číst
noviny.
Jednoduše řečeno,
šlo nakonec o to, v jakém pořadí chápou Češi
vztah Občanů a Vlády: vytvářejí si lidé
Vládu pro sebe, proto, aby zajišovala dobré podmínky
k projevu schopností, které jsou v lidech i bez ní;
anebo je tady Vláda od toho, aby zařizovala velké
společenské věci, protoe to lidé sami nedokáou,
sami od sebe tyto tendence nemají, Vláda z nich ty
Občany jaksi teprve dělá?
Jestlie čtenář v tomto bodě
cítí, e se blííme do filozofických
a ideologických oblastí, o kterých je vlastně
celá otázka předání Národní
Budovy vládě, pak má ten pocit správně.
Posuďte sami:
Návrh profesionálního fundraisera Johna
Rocarka -- ve dnech 2. a 3. července 1999 -- tj. potom, co Jan
Kavan v březnu přednesl návrh na vládní
převzetí Budovy, ale předtím, ne bylo cokoliv ve
Sdruení odhlasováno -- navštívil na pozvání
Jana Pokorného New York pan John Rocarek ze Cedar Rapids v
Iowě, povoláním fundraiser. Vím, e tato
profese u existuje i v České republice, ale pro jistotu to
slovo přeloím jako „shromaďovatel fondů pro neziskové
organizace“.
První den si prohlédl v doprovodu pana Pokorného
Budovu a druhý den se sešel s ním a několika delegáty
spolků. Vysvětlil nám - obecně - metodu profesionální
sbírky. Shrnuji to hlavní: klíčem k celé
věci je nejprve dát lidem příleitost si
zanávrhařit, vytvořit si sami projekt, se kterým jsou
spokojení -- a teprve potom po nich -- a dalších
osobách a institucích -- chtít peníze, na
projekt, který si sami vytvořili.
Ono vytváření projektu se děje v průběhu tzv.
„předkampaně“, trvající 1/2 roku, a hlavní
roli v něm hraje Poradní výbor sestávající
z 15-20 osob. Ony osoby mohou být buďto z organizace, pro
kterou je sbírka prováděna, nebo zvenku.
Zde došlo k zajímavé situaci -- pan Pokorný se
zvědavě zeptal: „a koho byste doporučoval v našem případě?“
Rocarek se mu muně podíval do očí a řekl prostě:
„zvenku“.
(Nemám dojem, e by s tím měl pan Pokorný
nějaký problém, nejen kvůli jeho chápavé
reakci v té chvíli, ale i kvůli jeho vlastním
dřívějším návrhům -- viz výše.)
V tomto bodě a později John Rocarek postupně zmínil jako
nejvítanější moné pomocníky se
sbírkou oba manele Havlovy a nechávám
na čtenářově fantazii, které známé a
slavné českoamerické osobnosti by -- díky jim
-- mohly v onom Poradním výboru logicky být.
Poradní výbor se za oněch
1/2 roku jenom 2x setká a výsledkem jeho práce
je: a) brourka shrnující projekt a b) vybrání
hostitelů menších schůzek s nejnadějnějšími
sponzory, kteří pak sami uspořádají ony
schůzky.
Na závěr
předkampaně se fundraiser soukromě setká s cca 20
nejnadějnějšími sponzory a individuálně se jich
zeptá, kolik by byli ochotni -- buďto jednorázově,
nebo v průběhu 10 let -- závazně na projekt přislíbit.
Z toho a obecné zkušenosti vytvoří tzv. „strategickou
zprávu“, která ji poskytuje dobře podloenou
představu o tom, kolik je mono vybrat.
Tuto strategickou
zprávu předá organizaci, která ho najala.
Pokud organizace
souhlasí, přistoupí k „hlavní kampani,“ tj.
sbírce samotné, která zpravidla trvá 1
rok.
Začne se tím, e je vytvořen
Sbírkový výbor -- opět něco kolem 20 osob,
vybraných většinou z lidí, kteří u se nějak
zapojili, tj. buďto byli v Poradním výboru, nebo byli
hostiteli schůzek se sponzory, nebo byli na ony schůzky pozváni.
Funkce jsou rozděleny takto: 1 a 2 lidé tvoří
čestné předsednictvo (...nápověda
čtenáři...), 2-3 jsou spolupředsedy, 10-15 jsou členy.
Snahou přitom pochopitelně je, aby v nejvyšších
funkcích byli ti nejnadějnější sponzoři.
(Rocarek uvedl, e při velkých projektech zpravidla přijde
a 95% cílových fondů od pouhých 15% dárců.)
Vlastní
sbírka pak začne dary Sbírkového výboru
-- jeho členové jdou příkladem a vzhledem k
tomu, e jsou jimi typicky právě ti největší
sponzoři, hned na začátku je tak zajištěn skutečně
impozantní dar do základů sbírky -- a teprve
poté je oslovena širší veřejnost. Hledají
se další sponzoři.
Pokračuje se
dopisovými akcemi, dobročinnými bály apod. --
ale tato činnost u je spíš jenom doplňková,
protoe, jak řečeno výše, hlavní část
příspěvků přijde přímo od individuálních
sponzorů, jak jedinců, tak organizací.
Celá sbírka
- předkampaň a vlastní kampaň - tedy trvá dohromady
zpravidla pouhých 1 a 1/2 roku.
Na tomto místě je vhodné
uvést některá konkrétní fakta týkající
se přímo Národní Budovy v New Yorku a pár
zajímavostí:
* V roce 1999 odhadoval pan Pokorný
cenu opravy na $10 milionů, tedy několikanásobně
méně, ne do opravy později potopila česká
vláda;
* V pokladně Sdruení bylo v
té době cca 1/2 milionu dolarů a nejméně dvě
členské organizace nebyly zrovna chudé. Jedná
se o právě zmíněný Americký fond pro
čs. uprchlíky, jeho byl pan Pokorný tehdy sám
také předsedou a který měl minimálně 1
milion dolarů -- a uprchlíci, aspoň momentálně,
zrovna nejsou... a Sokol New York, který měl asi
700,000 dolarů. Kdyby tyto členské organizace
poskytly aspoň důstojnou půjčku Sdruení do
základu sbírky, měli bychom slušný základ
dokonce ještě předtím ne by k hledání
oněch počátečních velkých sponzorů došlo!
* John Rocarek se mi jednu chvíli
osobně starostlivě svěřil: „Myslíš, e by bylo
moné dát dohromady pár lidí, aby tu
Budovu dali trochu do pucu předtím, ne tam ty sponzory
začneme zvát?“ Vybuchl jsem smíchy -- hle, tady
byl rozený Američan, profesionál, jistě nekomunista,
který přišel s myšlenkou podezřele podobnou oné
uprchlíky z roku 48 tolik obávané brigády!
Ujistil jsem ho,
e by to jistě šlo, protoe kdy jsem se v té době
zeptal někoho z mladších a nezasvěcených uprchlíků,
pro které byla -- věčně zavřená a nepřístupná
-- Budova něco jako „Tajemný hrad v Karpatech,“ zda by
byli ochotni se zapojit do velké akce na její záchranu
a vyuití, kadý mi odpověděl: „No jasně, e
jo... ale kdy u se konečně bude něco dít....?“
Spíš jsem
se naopak obával, aby se akce nevymkla z rukou, aby lidové
nadšení -- konečně je nám dovoleno s tou prázdnou
a nevyuitou Budovou něco dělat! -- nevedlo zase k anarchii.
* Byl bych nerad, aby vznikl dojem, e
nápady na vyuití Budovy mohly přijít a
skrze sbírku, kterou navrhoval pan Rocarek. Plná
pravda je, e kdekdo -- od některých mladších
exulantů, kteří nad prázdnou a nevyuitou Budovou po
léta kroutili hlavou, a po newyorské policisty, kteří
doprovázeli Václava Havla při jeho návštěvě
Budovy v září 2000 -- překypoval nápady na
její moderní vyuití, které zjevně
neměly se „setkáváním se spolků“ (které
se tam právě příliš nesetkávaly) co dělat.
Některé z těch nápadů byly tak dobré,
e vám z nich doslova spadla čelist, a zcela záměrně
je tady radši neuvádím -- nemám důvod dávat
české vládě, poté, co „rozhodla,“ e v
českém případě holt ten feudalismus skončit nemůe,
monost se chlubit občanským peřím.
Význam
profesionálně provedené sbírky vidím ale
v tom, e by všem těm skvělým návrhům -- i přímé
lidské aktivitě -- „otevřela prostor,“ jak by řekl
Václav Havel, a umonila je uvést do praxe
organizovaným způsobem, abychom se po letech
nemonosti s Budovou něco dělat zase samým nadšením
nerozhádali a nepošlapali. Šlo prostě o to se naučit
občanské činnosti a nevím, jaké lepší
místo ne Ameriku, bychom my jako národ, i pan
prezident Havel jako havý zastánce občanské
společnosti, pro to našli.
***
Po skončení schůzky John
Rocarek ujistil Jana Pokorného, e mu poštou pošle
formální nabídku na provedení oné
1/2-roční předkampaně, abychom měli odborný
odhad, kolik můeme na opravu Budovy vybrat, dřív ne
učiníme jakékoliv další rozhodnutí, a s
příjemným pocitem, e setkání proběhlo
úspěšně, se vrátil -- 3. července 1999 -- do Cedar
Rapids v Iowě.
Pokud je čtenář v tomto bodě
trochu zmatený a nechápe dobře, proč vlastně nakonec
beze všeho dostala Budovu česká vláda, pak není
sám. Autor tohoto článku a dalších si s tím
láme hlavu dodnes. Cílem těchto článků je
podat odpověď na tuto trapnou otázku a skrze ni ukázat
na jeden překvapivě jednoduchý základní český
problém -- a tím pádem i na jeho překvapivě
lehké řešení. Nakonec tedy, kupodivu, články
vyznívají pozitivně. Ovšem, jak by řekl
Masaryk, „dá to fušku“.
Proto prosím
čtenáře o strpení, protoe musím popsat různé
roztodivné události a společenské děje, ke
kterým v krajansko-vládních vztazích v
oblasti New Yorku (i uvnitř vlády a uvnitř mezi krajany)
došlo, zamyslet se nad nimi a vyvodit z nich poučení, které
se týká nás všech.
Nedošlo k nim
toti v komunistickém Československu, ani v Severní
Koreji, ale v Americe, té nejsvobodnější zemi světa;
a hrály v nich hlavní roli dvě zvláštní
skupiny českého národa, které doma prostě
nenajdete -- jedna zaila předúnorovou demokracii, ale vůbec
nezaila socialismus, ta druhá zase zaila
socialismus, ale vůbec nepoznala ádný český
či československý demokratický stát,
kterého by byla samozřejmou a organickou součástí
-- včetně současné České republiky, s ní
má vztah značně dobrovolný.
Kdy trochu
předběhnu, myšlení a jednání těchto skupin
bylo a je přesně opačné, ne by člověk podle
běného názoru na to, v jakém bodě českých
dějin právě jsme, očekával. Vysvětlení naší
povahy proto musí být radikálně jiné
ne to, které Češi standardně přijímají.
Věřím, e nám tak sám Pán Bůh umonil
s pomocí Národní Budovy a jejího, spíš
mentálního ne opravdového, problému
provést překrásný laboratorní pokus,
abychom viděli, co tím naším českým národním
problémem doopravdy je, a mohli jej váně
řešit.
Jestlie toti
dokáeme i takhle jednoduchou občanskou věc zbabrat a
nepřijde nám divné, e vláda nás
utvrzuje v tom, e „na to nemáme,“ místo
aby nám podala pomocnou ruku, ba ještě jaksi uznáváme,
e nám nezbývá ne jí předat svoji
odpovědnost; pak jsme asi tak na úrovni Chodů z roku
1695, kteří si stěovali císaři, e ten zlý
Lomikar jim odebírá jejich starodávné
výsady -- ale zároveň jej ujišovali, e uznávají,
e vrchnost je potřeba. Vtip byl toti v tom, e ty výsady
souvisely s odpovědností, kterou Chodové nesli
za ostrahu hranic společenství, moderním jazykem by se
řeklo, e díky té odpovědnosti byli Občany -- čili
vlastně v něčem rovni feudální vrchnosti.
Vlastně by tedy správně měli protestovat proti tomu, e
jsou opět vraceni na úroveň poddaných tím,
e je jim odnímána jejich občanská
odpovědnost. Proti tomu ale zjevně neprotestovali, jenom se
bouřili proti tomu, e jsou jim odnímány „výsady,“
čili sami sebe u chápali jako poddané.
Pozice krajanů je
v něčem Chodům podobná -- také máme nést
odpovědnost za ostrahu hranic národního společenství,
a to v zahraničí, tam, kam Stát nedosahuje. Jestlie
„uznáváme,“ e jsme neschopní a nemoní,
dokonce si necháváme vládou toho státu
tento názor vštípit, pak tedy u nejsme Občané
ve smyslu nositelů spoluzodpovědnosti (i kdy moná
„driteli občanského průkazu“), ale pouzí
poddaní -- se všemi nepříjemnými důsledky pro
sebe i pro Stát, které takové uspořádání
má. Kdy je toti stát drený pohromadě
vrchností (a to se můe klidně stát i v demokracii),
ne přímou odpovědností prostých lidí,
kteří se jedině tehdy právem nazývají
„občané“, pak ten stát stojí a padá
se schopnostmi a vůlí té vrchnosti -- viz Mnichov nebo
Únor.