Jan Krondl, Brooklyn, NY, nekdejsi vydavatel (od kvetna 2002 pozastavenych) Ceskoslovenskych novin
ČEŠI
NEJSOU STÁT, ALE NÁROD
psáno
k 25. výročí žádosti Boba Krčila
Jazykové a
obsahové poznámky ke všem 4 článkům
Při debatách s domácími
Čechy zjišťuji, že sice používám česká
slova a výrazy, ale používám je ve smyslu, jaký
znám z Ameriky. To vede k mnoha nedorozuměním -- a
nejhorší je, že nejsou patrná hned, vyjeví se
někdy až doslova po letech.
Jako příklad
uvádím dva výrazy, u kterých jsem už
nedorozumění odhalil, a dva další, v jejichž významu
bychom se sice mohli shodnout, ale pro jistotu je zmíním
také:
* VLÁDA -- v České
republice je, pokud vím, toto slovo prakticky vždycky míněno
jako označení onoho souboru úředníků, kteří
pracují na ministerstvech, v jejichž čele jsou ministři, v
jejichž čele je předseda vlády. V tom smyslu je řeč o
„Zemanově vládě“, „Klausově vládě“,
„Topolánkově vládě,“ atd.
V Americe jsou
slovem „vláda“ [government] standardně označováni
všichni politikové dohromady + nejvyšší
soud = celá ta skupina občanů, která je
vyčleněná ze společnosti k tomu, aby se starala o zajištění
dobrých podmínek k jejímu chodu.
Abych rozlišil,
kdy používám slovo „vláda“ v českém
smyslu a kdy v americkém, budu v amerických případech
psát Vláda -- tj. s velkým písmenem --
zatímco v českých s malým.
* NEZISKOVÁ ORGANIZACE -- v ČR,
jak jsem zjistil, je tímto pojmem často míněna
rozpočtová organizace -- tj. organizace, která
je živa přímo z peněz vlády [v českém
slova smyslu, tj. je placena nějakým ministerstvem].
Příkladem je České centrum, které je placeno
Ministerstvem zahraničí.
V Americe je
typicky „neziskovou korporací“ [not-for-profit
corporation] míněna ryze občanská organizace,
tj. organizace, kterou si občané maximálně udržují
ze svých peněz opravdu sami. Často také dostávají
nějaké příspěvky od vlády -- a jsou tomu rádi
-- ale zpravidla se snaží být na nich maximálně
nezávislí. Příkladem je samotné Sdružení
krajanských spolků [s jeho přesným názvem vás
zatím nebudu obtěžovat], které do roku 2001 vlastnilo
Národní Budovu v New Yorku.
Pokud se kde ten
výraz vyskytne, bude myšlen v americkém smyslu, tudíž
rozlišování netřeba.
* OBČAN -- ve významu tohoto
slova bychom se mohli shodnout, ale kvůli politickým debatám,
které je často obklopují, radši pro jistotu rovnou
řeknu, co jím myslím: slovem občan rozumím
jednotlivce, který se stává příslušníkem
obce tím, že projevuje přímou,
osobní zodpovědnost za její blaho -- bez ohledu na
to, zda je či není „držitelem občanského průkazu“!
Tam, kde půjde o
poměr lidí patřících do nějaké
společnosti a Vlády, kterou si ta společnost ustavila, budu
to slovo psát s velkým písmenem - Občan.
* KRAJAN -- toto slovo, doma tak hojně
používané, pokud vím, není příjemné
vůbec nikomu z amerických Čechů, bez ohledu na to, s kterou
exilovou vlnou přišel. V průběhu se dotknu toho, proč tomu tak
asi je. Výraz „zahraniční Čech“ je jistě mnohem
lepší. Nicméně, z praktických a technických
důvodů, budu slovo „krajan“ také často používat
-- a doufám, že mi to exulanti odpustí, až uvidí,
že mi jde o mnohem hlubší věci ve vztahu národa a
státu než to, jak jsme (našimi krajany?) v České
republice titulováni.
***
Dal jsem si pravidlo, že při líčení
historie převodu Budovy nebudu, pokud možno, jmenovat lidi, o
kterých se zmiňuji negativně. Nejde mi nakonec o „křížovou
výpravu“ proti nim, ale o kritiku určitého způsobu
myšlení a jednání, který bohužel není
omezen jenom na ně.
Nicméně,
jak již dobře vím, strůjcům převodu a jejich
sympatizantům se podařilo celou věc opříst v mysli
veřejnosti neuvěřitelnou sítí fám, legend až
přímých lží, takže, abych ji vůbec mohl
rozplést, abych mohl vůbec podat souvislý příběh
veřejnosti; příběh, který čtenářům
vyjasní, „co se to v tom New Yorku vlastně stalo,“ budu
muset aspoň ty klíčové osoby jmenovat.
Uznávám,
že toto měřítko je značně subjektivní, ale nezbývá
mi než se řídit instinktem a zdravým rozumem při
rozhodování o tom, jaká míra jmenování
postav v této frašce je zdravá a potřebná
kvůli souvislosti děje a jaká by už naopak rozmělnila
morální poučení, které z ní pro
nás pro všechny vyplývá.
I.
díl
NÁRODNÍ
BUDOVA SE NOŘÍ Z MLH
Domácí Češi o celé
zápletce vědí velmi málo, a pokud něco vědí,
diví se jenom tomu „proč ty spolky předaly svoji budovu
vládě za nějakou směšnou částku“ [přesně, za 1
dolar].
Pravda je, že
žádný objektivní důvod, který by obstál
před historií, k převodu nebyl.
Sdružení
spolků [dále jenom Sdružení] nemělo žádné
dluhy a Budova se na ně nehroutila.
To, že nemělo
dluhy, napsal -- pro jednoduchost -- sám soudce, který
o převodu rozhodoval. K tomu ještě dodávám, že
některé z členských organizací, jak později
uvidíme, byly docela bohaté.
Předseda
Sdružení, dlouholetý úspěšný newyorský
architekt, Jan Hird Pokorný, sám prohlásil, že
Budova [postavená v roce 1896] je staticky zdravá,
láskyplně se o ni staral, hýčkal ji jako svoje bejbi.
Dohlížel na to, aby střecha byla pravidelně zalévaná
dehtem a velká okna dobře zakytovaná, aby byla vnitřní
stavba chráněna před vlivem povětrnosti. Byla tedy dobře
zakonzervovaná, jenom vnitřně zanedbaná a ošuntělá,
potřebovala spravit instalace a hlavně -- v roce 1986, po
předchozím požáru, bylo městskými stavebními
inspektory zjištěno, že porušuje nějaké současné
stavební předpisy.
Jaké
předpisy porušovala a co to přesně znamenalo pro její
použitelnost?
Pokusme se to zjistit ze smlouvy o
předání Budovy české vládě:
Po jistých
šarádách zjistíte, že příloha označená
v seznamu jako „přestupky,“ když ji nalistujete, ukazuje na
jinou, která nese nadpis „práce domácího“
[tj. nového vlastníka = české vlády] a
je totožná s tou, která má název
„zařízení prostoru pro Sdružení a společných
prvků“.
Podle textu ve
smlouvě, ‘společnými prvky’ jsou míněny
„ústřední funkce Budovy, které celistvě
souvisí s funkčností prostoru pro Sdružení a
které musí být dokončeny a/nebo být
schváleny newyorským stavebním úřadem,
aby bylo získáno dočasné povolení k
obývání prostoru vyhrazeného Sdružení
(např. vstupní hala, schody, výtahy, vodovodní
a elektrické instalace, protipožární zařízení,
kotelna)“. [Podtrženo mnou.]
Jinými
slovy, onen přímý seznam přestupků nalezených
newyorským stavebním úřadem ve smlouvě NENÍ...
-- a když jej hledáte, dovede vás to jen k obecnému
seznamu prací, které se vláda zavazuje vykonat,
z toho či onoho důvodu, v prostoru pro Sdružení i v Budově
obecně, s tím, že po jejich skončení bude třeba
razítko, kterým newyorský stavební úřad
povolí Sdružení obývat jeho prostor.
Z toho
pochopitelně technicky nezasvěcený člověk -- jakým
soudce zajisté byl -- nemohl poznat, které práce
se chystá česká vláda konat proto, aby
Sdružení mohlo legálně obývat svůj
prostor (a z čeho vlastně víme, že před opravou
nemohlo...?); a které bude konat „jenom tak,“
ale když už je tedy provede -- pak k nim také bude
potřeba razítko úřadu.
Práce,
které byly potřebné k tomu, aby Sdružení mohlo
obývat svůj prostor -- pokud nějaké takové
práce vůbec byly -- a práce, které udělá
vláda navíc, z všeobecně renovačních
či architektonicky ctižádostivých důvodů, byly
zoufale promíchány dohromady. Tím pádem
soudce doslova NEVĚDĚL, v jakém stavu byla Budova před
opravou, do jaké míry byla použitelná, ba
dokonce, zda se v ní spolky mohly scházet či nemohly!
Ostatně, abyste
si snad nemysleli, že něco zatajuji, tady je ten 1 a 1/2-stránkový
obecný seznam prací (vynechávám pouze
podrobnosti jako rozměry v palcích apod.), který
najdete ve smlouvě, když v ní budete hledat ony „přestupky“:
-- instalace
protihlukových přepážek;
-- zasádrování
stropů; zavěšení sádrových panelů k zakrytí
klimatizace, ventilace apod.;
-- skříně
ve zdi podle požadavků nájemníka [tj. Sdružení];
-- rámy
dveří a oken, prahy;
-- vymalování;
-- dubová
podlaha natřená polyurethanem, vinylové dlaždice v
užitkových prostorách;
-- dřevěné
dveře, kliky a zámky podle požadavků nájemníka;
-- požární
hlásiče napojené na centrální poplašné
zařízení;
-- teplá a
studená voda k dřezu;
-- vytápění
prostoru z ústředního topení Budovy, chlazení,
ventilace;
-- rozvod elektřiny a osvětlení od měřiče nájemníka
skrze prostor nájemníka, nouzové osvětlení
a označení nouzových východů, komunikační
a datové vedení podle požadavků nájemníka.
[Toto jsou opravdu všechny body.]
Proč se tím tak dopodrobna
zabývám?
Abych upozornil na zjevný fakt:
smlouva ani žádost k ní přiložená, prostě
nic z dokumentů předložených žadateli k soudu za účelem
schválení převodu, neobsahovalo onen vlastní
seznam přestupků nalezených newyorským stavebním
úřadem a to, jaká omezení
v používání Budovy z oněch přestupků přesně
vyplývala. (Já to nevím dodnes.)
Soudce tedy
doslova ani nevěděl, zda je Budova úředně uzavřená
nebo není, zda ji spolky v daném stavu používat
mohou nebo nemohou! Ba dokonce - třeba díky formulaci, že to
všechno je děláno kvůli tomu, aby Sdružení
získalo „dočasné povolení k obývaní
svého prostoru,“ (ale i díky mnohem důležitějšímu
výrazu, uvedenému v klíčovém místě
žádosti, ke kterému ještě dojdeme) si mohl právem
myslet, že Budova je v tak strašně strašlivém stavu, že
je úředně uzavřená a spolky ji používat
nemohou!!!
Podrobná
znalost „informace“ o stavu a přístupnosti Budovy, kterou
podali soudu žadatelé, přijde pozornému a trpělivému
čtenáři k duhu, až dojdeme k tomu, jaký důvod
pro předání Budovy české vládě podali
soudu právníci.
***
Leč, nechme právníky
mlžit a podívejme se na stav Budovy sami:
I před začátkem
opravy Budovy se v ní spolky občas scházely, minimálně
jednou ročně se v ní sešli delegáti členských
organizací, čeští politikové si v ní
podávali kliku. Jen tak namátkou, byli v ní --
stále ještě před jejím předáním vládě
-- například Petr Pithart, Jan Kavan, Václav Havel,
dokonce v ní proběhla veřejná beseda s Milošem
Zemanem. Minimálně při posledních dvou ze zmíněných
událostí asistovala newyorská policie, takže
nemám dojem, ze by tito politikové Budovu navštívili
nějak „tajně“.
Na rozdíl
od toho, jak to vypadalo ze závazků ve smlouvě (viz výše),
v Budově tekla voda, byla v ní fungující
toaleta, jezdil v ní výtah, samozřejmě v ní
byly schody -- jen to bylo všechno staré a mělo až jakousi
dojemnou, historickou patinu. Bylo v ní fungující
ústřední topení -- o čemž jsem nikdy ani
nepřemýšlel, ale teď si vzpomínám, že pan
Frank Pech, starý a věrný strážný duch
Budovy, který byl Sdružením po léta placený
jako domovník, si v zimě stěžoval, že před schůzí
Sdružení nebo návštěvou nějakého toho
důležitého hodnostáře musí začít
topit několik dní předem, aby tu obrovskou prostoru
vytopil..! [užitkový prostor Budovy byl zhruba 4500 m2].
To, že se Budova
neřítila, nakonec pozná i laik lehce z toho, že mezi
objevem stavebních přestupků [1986] a začátkem
opravy [2003] uplynulo plných 17 let -- z toho celé 4
roky jen mezi návštěvou Jana Kavana v březnu 1999, kdy
oznámil vládní nabídku Budovu převzít,
a počátkem její opravy v březnu 2003!
Zde malá, ale nutná
odbočka: zastáncům převodu se podařilo do mysli veřejnosti
zasít dojem, že to byli odpůrci převodu, kvůli
kterým se předání Budovy vládě a
počátek její opravy tak táhly. Ještě nedávno
jsem se dokonce setkal na internetu se shrnutím -- od
exulanta, kterého již mezitím nadšení z
převodu dávno přešlo -- že „probíhalo dlouhé
jednání mezi odpůrci převodu a vládou“.
K téhle
fámě pro začátek jen dva hlavní fakty:
a) o předání Národní Budovy v New
Yorku české vládě bylo v principu rozhodnuto na
schůzi Sdružení 9. srpna 1999 -- a to jednohlasně, všemi 7
plnými členskými organizacemi. (Jakožto delegát
tzv. „přidružené“ členské organizace jsem neměl
podle stanov v této věci hlasovací právo.) Od
té chvíle, jednání pochopitelně
probíhalo mezi zastánci převodu a českou
vládou. Ten, kdo s předáním nesouhlasil, byl z
kola ven -- ať už od začátku jako já, nebo později,
když projevil nesouhlas.
b) Jedinou právní příčinou, proč se
newyorský soud předáním Budovy vůbec jakkoliv
zabýval, bylo to, že k němu zastánci převodu podali
18. června 2001 žádost o povolení převodu -- protože
jim to zákon nařizoval. Byla to až tato jejich žádost,
která se stala v právní mluvě onou „kauzou,“
která uvedla soudní soukolí do pohybu. Soudce k
ní prostě „přibalil“ naši oponenturu, podanou předem,
aby se na nás nezapomnělo, a obě věci rozhodl zároveň.
Rozhodnutí měl hotové 29. listopadu 2001, tedy asi za
5 měsíců -- čili odpůrcům převodu lze maximálně
za „zdržení“ přičíst polovinu této doby,
tj. 2 a 1/2 měsíce.
K právním věcem se ještě v průběhu tohoto
článku a dalších podrobněji vrátím.
***
Ještě jeden důležitý fakt ke
stavu Budovy:
Nedávno jsem se setkal doma s
představou, že Budova byla v tak strašném stavu, že z ní
„padaly římsy“. To nemůže být dál od
pravdy. Pravda je, že od ledna 1996 Budova má dokonce
překrásně opravenou fasádu, která je úředně
chráněnou stavební památkou města New Yorku!
(Jak k ní přišla, o tom později.)
Když tedy shrneme stav Budovy před
jejím předáním vládě -- nijak se
nehroutila, byla dobře zakonzervovaná, vnitřně přístupná,
dokonce nedávno předtím dostala krásně
opravenou fasádu.
Co se týče
oněch slavných přestupků proti stavebním
předpisům -- jejichž seznam žadatelé jaksi zapomněli
soudu předložit... -- to, co bylo na schůzích nejčastěji
uváděno, bylo to, že Budova nemá druhý
požární východ.
***
Nebyla tedy žádná
finanční krize, ani stavební krize...
jaká tedy vlastně byla krize, či byla vůbec
nějaká..?
Hodně bylo naděláno z toho, že
„krajanské spolky již Budovu prakticky nepoužívají
a česká čtvrť kolem ní už není“ --
tohle je v podstatě dodnes celý vládní
argument k převzetí Budovy.
Jenže, vzhledem k
tomu, že zápletka vznikla v zemi s vysoce rozvinutou
občanskou činností, která jistě v mnohém
směru pouhou spolkovou činnost přesahuje; zemi, která
zajisté české vládě nabízela a nabízí
mnohé standardní prostředky, jak tuto činnost
podporovat, je jistě správné se podívat na
Možnosti
vládní podpory občanské činnosti v Americe,
vyplývající
z návrhů, se kterými přicházeli krajané
sami --
před tím,
než vláda přišla se svojí jedinou nabídkou
na účast
ve věci krajanské komunity, i po tom.