Pan Jan Schneider by se mi měl ve vlastním zájmu postavit jako oponent na nějaké veřejné diskuzi a tam čelit mým argumentům podpořeným rehabilitačními usneseními a zprošťujícími rozsudky soudů. Bylo by to jistě užitečnější, než zamlžovat zločinnou činnost BIS a dalších!
------------
Původní zpráva ------------
Od:
Michaela Hučínová <Hucinova@seznam.cz>
Předmět:
Re: Smutné výročí úmrtí MUDr.
Jana Chmelaře.
Datum:
25.9.2007 16:29:38
----------------------------------------
Pouze
pro alespoň částečně zasvědcené.
Pan
bývalý pracovník BIS Jan Schneider si tímto
článkem v časopise Euro "Bezpečnostní
informační služba" tak trochu naběhl na vidle. Je dost
důkazů o tom, že jsem se snažil informovat o nezákonnostech
zjištěných za mého působení v BIS. Dokonce
jsem před svým propuštěním z BIS a následným
zatčením písemně upozornil, že budu informovat
státní zastupitelství. Tím jsem si ale
pouze urychloval cestu do podzemí pankrácké
věznice. Pro ty potrefené bylo snad nejhorší, když
jsem při svých rehabilitačních soudech dokladoval kdo
je kdo.
Nevím
co pan Schneider za svůj článek dostal a proč ho napsal,
ale někdy v polovině 90 let jsem byl vyslán do školícího
střediska BIS v Zastávce u Brna na speciální
kurz ve věci problematiky terorismu. Školící
instruktoři v průběhu při praktické ukázce účinků
výbušnin se nás ptali na předpokládané
následky po explozích. Velice dobře si pamatuji, že
pan Schneider byl hodnocen velice mizerně a zřejmě těžce nesl,
že naopak já jsem byl za své odpovědi a postřehy
hodnocen kladně. Možná, že kdyby pan Schneider se řádně
věnoval výuce a dával pozor, tak by mohl přispět
např. k odhalení pachatelů výbuchů na Přerovsku a
nemusel by v časopise Euro obhajovat a zamlžovat nekalé
aktivity nechvalně známé BIS. No ale to teď není
podstatné. Podstatné je to, že z iniciativy pana
senátora Štětiny by se mohlo před veřejností
odhalit něco, co by otřáslo základy již tak dost
pošramocené důvěry občanů v tučně placený
bezpečnostní aparát ČR.
Přesto
si myslím, že páně Schneiderovo by se mělo spíše
zajímat např. o to, jak je možné, že nebyl doposud
odhalen pachatel mnoha bombových útoků na Přerovsku,
včetně teroristického útoku na kancelář KPV v
Přerově a kdo měl zájem na tom, aby skutečný
pachatel nebyl odhalen. Svého času zde byl Čihošťský
zázrak, případ Babice a mnoho jiných zločinných
komplotů. Bohužel z mého případu se ukazuje, že ta
červená nit z dávné minulosti není
přestřižena a že jsou zde opět patrné zločinné
praktiky podobné těm, které iniciovaly zmiňovaný
Čihošťský případ.
Nemohu
zde nezmínit, že v únoru r. 2001 jsem před svědky
upozornil pana poslance za KDÚ-ČSL JUDr. Cyrila Svoboda na
to, že se na půdě BIS chystá moje zatčení. Ten mi
na to opět před svědky odpověděl, že "ty doby jsou už
dávno pryč kdy něco takového bylo možné a že
ať nemaluji čerta na zeď " Za několik málo dní
jsem byl v rámci akce Twist, Seliko a Uhlí speciální
policejní družinou složenou z ÚOOZ teatrálně
zatčen a odvlečen do podzemí pankrácké
věznice. Nevím, zda to byla náhoda či ironie osudu,
ale když jsem zjistil, že jsem na cele č.10 tedy na cele, kde před
lety byl legendární hrdina - jeden ze tří králů
Josef Mašín před popravou, tak mi to dodalo neuvěřitelnou
energii. Ale ať neodbočuji z tématu.
Pan
Jan Schneider by se mi měl ve vlastním zájmu postavit
jako oponent na nějaké veřejné diskuzi a tam čelit
mým argumentům podpořeným rehabilitačními
usneseními a zprošťujícími rozsudky soudů.
Bylo by to jistě užitečnější, než zamlžovat zločinnou
činnost BIS a dalších!
Vladimír
Hučín, 25. září 2007 Přerov
------------
Původní zpráva ------------
Od:
Jaromír Štětina <stetinaj@senat.cz>
Předmět:
Re: Smutné výročí úmrtí MUDr.
Jana Chmelaře.
Datum:
25.9.2007 12:44:58
----------------------------------------
Vážení
pánové,
posílám
Vám článek. Zajímavé je na tom, že jeho
autor reaguje na text, který jsem uveřejnil jako tiskové
prohlášení a nikoliv jako článek v novinách.
Kde k němu přišel , nevím. Skoro mi připadá, že
text napsal na pokyn BIS. Za nejpodstatnější považuji
výhrůžku, že by mělo státní zastupitelství
prověřit zda neporušuji zákon tím, že zveřejňuji
jména tajných svazků. Za článkem z EURO
připojuji i text mého prohlášení, které
jsem rozeslal médiím.
Srdečně
zdravím
Štětina
Jsme
jako oni?
Euro
| rubrika: Politika | strana: 48
včera,
24. září 2007, autor: Jan Schneider
BEZPEČNOSTNÍ
INFORMAČNÍ SLUŽBA
Snaha
senátora Štětiny o nápravu porušením právních
norem je cestou do pekel
Rozčílil
se senátor Jaromír Štětina, že "Bezpečnostní
informační služba neposkytla Nejvyššímu státnímu
zastupitelství vyžádané informace s odkazem na
skutečnost, že Nejvyšší státní
zastupitelství není ze zákona oprávněno
nahlížet do spisů zpravodajských služeb". Již
v květnu totiž zaúkoloval nejvyšší státní
zástupkyni Renatu Veseckou, aby se seznámila s
některými svazky BIS, v nichž mají být
informace o protizákonném jednání
některých severomoravských orgánů činných
v trestním řízení. Senátor Štětina
uvítal pozvání na komisi pro kontrolu BIS, kde
chce "poslance seznámit s existencí dalších
svazků BIS, které svědčí o podílu BIS na
vytváření diskreditačních kampaní".
Dovozuje pak, že zde jde o "vlivy tajné služby na
orgány činné v trestním řízení".
Chill out. Nejlépe bude zklidnit hormony a podívat se,
do čeho to senátor Štětina narazil. Tou zdí je
zákon, ale on tomu (ani Renatě Vesecké!) nechce věřit
a žádá po parlamentním institutu vysvětlení,
"který zákon dovoluje Bezpečnostní
informační službě odmítnout Nejvyššímu
státnímu zastupitelství vyžádané
informace". Nejlépe bude hledat v zákonech
upravujících činnost Bezpečnostní informační
služby a státního zastupitelství.
Zpravodajci
jsou mimo. Česky řečeno, zpravodajské služby nejsou orgány
činnými v trestním řízení. Podle
ustanovení § 8/3 zákona č. 153/1994 Sb., o
zpravodajských službách České republiky,
zpravodajské služby "předávají státním
orgánům a policejním orgánům informace o
zjištěních, která náleží do oboru
jejich působnosti; to neplatí, jestliže by poskytnutí
ohrozilo důležitý zájem sledovaný příslušnou
zpravodajskou službou". Státní zástupci
také. Zákon č. 283/1993 Sb., o státním
zastupitelství, sice v ustanovení § 14/1 praví,
že "ministerstva a jiné státní orgány,
orgány územní samosprávy, jakož i orgány
profesní a zájmové samosprávy jsou
povinny státnímu zastupitelství při výkonu
jeho působnosti v konkrétní věci bez průtahů
zapůjčovat spisy a doklady", ale současně platí i
zásada, citovaná v § 14/5:
"Ustanoveními
odstavců 1 až 4 nejsou dotčeny povinnosti vyplývající
ze zvláštních právních předpisů o
ochraně utajovaných skutečností, ochrana obchodního
tajemství ani ochrana zákonem uložené nebo
uznané povinnosti mlčenlivosti." Kontrola na draka. O
kvalitě poslanecké kontroly činnosti Bezpečnostní
informační služby nelze mít iluze - ale to nikoho
(ani senátora Štětinu) neopravňuje uplatňovat takové
svérázné, řekněme "kreativní"
přístupy. Vášnivě ujišťuje kolegy poslance i
nejvyšší státní zástupkyni, že si je
jist tím, co konkrétní zpravodajské
svazky obsahují. A uvádí ve svých
podáních dost zásadní detaily: názvy
zpravodajských svazků, druh obsažených informací,
a dokonce označení zdroje informace! Takové zacházení
s utajovanými informacemi je velmi na pováženou! (Zde
by mělo státní zastupitelství urychleně
prošetřit, zda nebyl porušen zákon.) Snažit se dosáhnout
nápravy věcí, třeba i cíle zákona,
současným porušením jiných právních
norem, je cesta do pekel. Otevírá prostor libovůli,
který zákon je subjektivně důležitý a který
může "padnout pod stůl". Takový přístup
je doslova revoluční - a má i revoluční
důsledky.
Proto
například Charta 77 vycházela - k vzteku mnohých
revolucionářů - z legalistických pozic. Lze naplnit
zákon? Na jazyk se dere otázka - jaký postup
mají zpravodajci zvolit, aby dosáhli nápravy
protizákonného stavu, na který přišli při
svém šetření? Nejprve musejí zvážit v
souladu se zněním zpravodajského zákona, zda
případné upozornění příslušných
orgánů činných v trestním řízení
neprozradí jejich operaci. Zákon na to myslí a
umožňuje jim nekonat - ale za implicitního předpokladu, že
zpravodajská operace řeší skutečně společensky
závažnější téma. Usoudí-li
zpravodajští důstojníci, že odhalené
kriminální nešvary jsou zřejmě těžšího
kalibru, mohou například státnímu
zastupitelství poskytnout příslušnou informaci i za
cenu, že budou muset zpravodajskou operaci předčasně ukončit.
Smím
dále? Horší situace nastane, jsou-li řadoví
operativci či nižší velitelé jiného názoru
než vedení služby. Mohou se sporem samovolně předstoupit
před kontrolní orgán, i když vedení služby
není přesvědčeno o tom, že to je nutné či
prospěšné? Zákon ani praxe neřeší jejich
přístup ke "svému" kontrolnímu
orgánu. Ten si sice může přizvat, koho chce - ale jak má
vědět, koho má chtít pozvat? Zákon by mohl
každému příslušníkovi zpravodajské
služby umožnit se bez jakékoli další podmínky
nahlásit k příslušnému parlamentnímu
kontrolnímu orgánu. Velitelé se však bojí
laviny příslušníků, kteří by se mohli
vrhnout na poslance se svými podněty ohledně toho, s čím
jsou ve službě nespokojeni. Předpoklad je to správný,
ale pouze do té doby, než by ostatní váhající
zpravodajci zjistili, že poslanci absolutně nic nevyřešili,
protože většina z nich není až tak silná v
kramflecích, jak by rádi - a za další by
zjistili, že oni kverulanti jsou ve službě pomalu dušeni a
"odcházeni". Pak by propadli mírnému
cynismu a snažili by se jen přežít, s tím, že
"patnáctého je každý měsíc"
(rozuměj výplata).
Zkusili
to? Avšak ať se názor vedení BIS například od
názoru rebelujícího Vladimíra Hučína
liší oprávněně, či nikoli, je nutné zkoumat,
zda tito nespokojenci zkusili nejprve využít zákonnou
cestu to znamená, že se mohli přihlásit nebo
"iniciovat" (jako zpravodajci to musejí umět) své
pozvání ke korektnímu slyšení před
sněmovní kontrolní orgán. Byli-li oslyšeni,
pak je pochopitelné, že zkoušejí další
možnosti. Neučinilili však tento pokus, nastala by situace, kterou
sám kontaktovaný senátor Štětina kritizuje.
Šlo by totiž o vytváření kampaně! (Ne)jsme jako
oni! A zde se dostáváme k meritu věci. Mediální
kampaň, jakou rozvíjí senátor Štětina,
vzbuzuje pochybnosti, zda není rubem toho, co sám
kritizuje! Své aktivity odvíjí od informací
zapsaných ve zpravodajských svazcích. Již by
měl vědět, poučen studiem svazků StB, že papír v
takových svazcích skutečně snese leccos. A to byla
Státní bezpečnost orgánem činným v
trestním řízení! To BIS není, takže
procesní využitelnost jejích informací může
být - a přečasto je - velmi tristní! Senátor
Štětina se však staví do pozice supervizora činnosti
státního zastupitelství, které podrobuje
kritice nikoli věcné, ale názorové:
když
totiž není po jeho. Jako senátor mluví do
kdejaké prověrky a úkonu - a jak je to daleko od
definice politického ovlivňování trestního
či správního řízení? Horáková
a Rosenbergová. Že nejde o ojedinělý jev, ale v
současnosti dost rozšířený pocit, že ti "správní"
mohou různé procesy přiohýbat podle svého,
zákon nezákon, svědčí i reakce na blížící
se proces se stařičkou (kdysi mladičkou) prokurátorkou v
procesu s Miladou Horákovou. Již skutečnost, že je žalobce
stíhán za to, že někoho žaloval, je unikátní.
O jaký trestný čin by mělo jít? A je-li možné
se výkonem své funkce dopustit zločinu, byl někdy ve
Spojených státech amerických stíhán
žalobce, který navrhl taktéž trest smrti pro Ethel
Rosenbergovou, přestože se experti shodují, že mohla dostat
maximálně pět let? A co soudce, který ji k tomu
trestu odsoudil - byl stíhán? A pak nás
dostihnou a dorazí výroky následujícího
typu: "Je dobře, že proces bude, i když měl být
dříve, ale nebyla politická vůle." Proboha!
To
snad ne! Politická vůle? Takže ona stará osoba bude
souzena díky tomu, že je konečně "politická
vůle"? Ale to byla v případě Milady Horákové
taky! A v případě Ethel Rosenbergové jakbysmet! Klín
klínem? Hospodin prý vodil lid izraelský
čtyřicet let po poušti na cestě, která by se dala ujít
za několik málo týdnů. Prý ho vodil tak
dlouho, říkají někteří sarkasticky, protože
hledal jediné místo na Blízkém východě,
kde není ropa. Jiní jsou prozaičtější. Pojetí
času je psychologické, jde o dvě generace nutné k
tomu, aby se lid zbavil otrockých návyků a unesl
svobodu. Jeden kmen si to chtěl zkrátit - a to byl jeho
konec. Podobné to je i s bolševismem. Někdo se s ním
chce vypořádat rychle a efektně. Činí tak ale
pohříchu (jak jinak?) způsobem, který lze shledat
příkladně bolševickým. Proto je třeba spolu s
filozofem Emmanuelem Levinasem vzkřiknout: Trpělivost! Pokoru a
trpělivost!
Tajná
služba ovlivňuje orgány činné v trestním
řízení, domnívá se Jaromír
Štětina
Bezpečnostní
informační služba odmítla podat Nejvyššímu
státnímu zastupitelství informace
Tisková
zpráva senátora Jaromíra Štětina
18.
září 2007, autor: Pavla Hájková
Senátor
Jaromír Štětina dnes obdržel dopis Nejvyšší státní
zástupkyně JUDr. Renaty Vesecké, v němž mu sděluje,
že Bezpečnostní informační služba neposkytla
Nejvyššímu státnímu zastupitelství
vyžádané informace s odkazem na skutečnost, že
Nejvyšší státní zastupitelství není
ze zákona oprávněno nahlížet do spisů
zpravodajských služeb.
Senátor
Štětina již 18. května 2007 požádal Nejvyšší
státní zástupkyni, aby se seznámila se
svazky Silon, Dýka, Hrob a Špunt, o nichž jejich autoři,
bývalí důstojníci BIS Vladimír Hučín
a Petr Částečka tvrdí, že odhalují nezákonné
postupy orgánů činných v trestním řízení
na severní Moravě, a poukazují mimo jiné na to,
že přerovský státní zástupce Radim Obst
získal bezpečnostní prověrku neoprávněně.
Senátor
Štětina dnes požádal Parlamentní institut o
vysvětlení, který zákon dovoluje Bezpečnostní
informační službě odmítnout Nejvyššímu
státnímu zastupitelství vyžádané
informace.
"Apeluji
na komisi Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti BIS, aby
pečlivě a detailně jmenované svazky prozkoumala," říká
senátor Štětina.
"Vítám
pozvání předsedy komise pana Jeronýma Tejce na
její říjnové zasedání. Rád
bych seznámil komisi s existencí dalších svazků
(Seliko, Twist, Uhlí), které svědčí o podílu
BIS na vytváření diskreditačních kampaní.
Všechny jmenované svazky odpovídají na otázku,
proč měli být důstojníci Částečka a Hučín
umlčeni a proč svazky Silon, Dýka, Hrob a Špunt nesmějí
spatřit ani senátoři ani nejvyšší státní
zástupce země."
"Vážení
členové komise pro kontrolu BIS, zde už se nejedná
jen o Hučína, Částečku či Obsta, ale o vlivy tajné
služby na orgány činné v trestním řízení,"
dodává senátor Štětina.
Pavla
Hájková
tisková
mluvčí senátora J. Štětiny
tel.
776742420
V
Praze dne 18. 9. 2007
Příloha:
-
dopis senátora Jaromíra Štětiny ze dne 18.
5. 2007
-
dopis Nejvyšší státní zástupkyně
ze dne 7. 9. 2007