Alfou a omegou sametové revoluce byla hospodářská reforma bez právního rámce, kontinuita právního systému, komunisti v parlamentu a monopol peněz na financování politik. Muíčka na Hradě nechali pronáet estetické řeči o morálce, etice a gestikulovat pěstěnýma ručkama. Privatizace u strategických odvětví proběhla zcela ve smyslu východního pojetí majetku a vlastnictví lo o kontinuitu moci. Odpovědnost k zemi, občanům a budoucnosti byla mimo. Nikdo ostatně tu otázku nekladl. Lid byl za padesát let zvyklý dret ústa, nemíchal se do veřejných věcí a přikrádal si. Desetiletí ivota v poníení z myslí větiny vymyla smysl pro hrdost a čest. Stejně tak i zásadu, e bývají chvíle a doby, kdy nepostavím-li se na vlastní nohy a nepřiloím ruku ke společnému dílu, ztratím znovu na desítky let naději na změnu. Č.H.
Alfou
a omegou sametové revoluce byla hospodářská
reforma bez právního rámce, kontinuita
právního systému, komunisti v parlamentu a
monopol peněz na financování politik. Muíčka
na Hradě nechali pronáet estetické řeči o morálce,
etice a gestikulovat pěstěnýma ručkama. Privatizace u
strategických odvětví proběhla zcela ve smyslu
východního pojetí majetku a vlastnictví
lo o kontinuitu moci. Odpovědnost k zemi, občanům a
budoucnosti byla mimo. Nikdo ostatně tu otázku nekladl. Lid
byl za padesát let zvyklý dret ústa, nemíchal
se do veřejných věcí a přikrádal si.
Desetiletí ivota v poníení z myslí
větiny vymyla smysl pro hrdost a čest. Stejně tak i zásadu,
e bývají chvíle a doby, kdy nepostavím-li
se na vlastní nohy a nepřiloím ruku ke společnému
dílu, ztratím znovu na desítky let naději na
změnu. Č.H.
- - -
Technologie
postkomunistické politiky hloubka kořenů jejich pojetí
světa
Motto:
Společenství, v něm hrdost a osobní
čest se stanou posměně chápanými pojmy, se
přizpůsobí vemu. Taková společnost nemá
vlastní identitu, podrobí si ji kadý bandita a
nemravný systém.
České
země se po tisíc let své existence nacházely na
pomezí evropského Západu a Východu. Síly
a hodnoty, které se na naem území po staletí
potýkaly a prosazovaly svůj vliv, se vepsaly do mentality
obyvatelstva. V době, kdy převaoval kulturní a
mocenský vliv Západu, přiklánělo se
obyvatelstvo k hodnotám západním. V období
převahy Východu, bez problémů se klonilo k mentalitě
východní.
Evropský
Západ za svou individualitu vděčí mimořádné
souhře historických, náboenských,
geografických, kulturních i mocenskopolitických
okolností.
V době
temných staletí po rozpadu Římské
říe díky kláterům a jejich knihovnám
nezmizely zcela do zapomnění výdobytky mylení
proroků staré Judeje, řeckých a římských
myslitelů. Jejich mylenky byly ivnou půdou pro křesanské
poselství vzelé z půdy římské
pohanské krutosti. Poselství, e vichni lidé
jsou si před Bohem rovni a kadý má jednat tak, jak
by činil sám sobě.
Křesanské
náboenství dalo nejniímu člověku naději,
e je člověkem. Pootevřelo cestu k pozvednutí se
vlastní přičinlivostí, cestu k poznání
i ke svobodě.
Fenoménem
západní křesanské větve po rozluce
s východní byzantskou církví bylo,
e římský pape byl nejen představitelem moci
duchovní, ale zůstal i světským suverénem,
kterého ádná světská moc nemohla
udělat svým poníeným vazalem a sluhou. Pape
měl své vojsko, které bylo schopné obhájit
jeho suverenitu.
lechticem,
feudálním suverénem se stal ten, kdo v době
rozvratu, kdy Evropu pustoily loupeivé hordy, dokázal
se svou druinou obhájit svoje území.
Prvorozenectví,
podle kterého postavení a majetek po otci přebíral
nejstarí syn, zajiovalo kontinuitu moci a majetku,
tradici i nárůst kultury. V západní
tradici začal platit nepsaný zvyk zákon, e
majetek a suverenita nad určitým územím jsou
spojeny s odpovědností za stav majetku i obyvatelstva.
Větí
území integrovala moc krále, který při
vnějím ohroení byl schopen se svými
suverény shromádit vojsko a území
bránit.
Po
staletí na území Západu musely tyto tři
moci, přes vzájemné konflikty a různé zájmy,
nakonec hledat cestu k dohodě a dohadovat se. Po celé
dlouhé historické období ádný ze
světských mocných nedosáhl takové moci,
aby z ostatních udělal své poddané a
otroky. Nikdo nemohl zneuít moc totálně.
Přes
mnohá zakolísání si po celé
historické období svou nezávislost udrela
duchovní moc, instituce církve a papee. Jedinečná
byla schopnost křesanské církve obrozovat se
v dobách svého nejhlubího úpadku
z původních idejí. Příkladem byla doba
Svatého Frantika. V naí době tím bylo
zvolení polského papee Wojtyly.
Evropský
Východ, předevím Rusko, měl odliný vývoj.
Síly, které na něj po staletí působily, se
hluboce vepsaly do pojetí vlády i mentality
obyvatelstva. Východní patriarchové nikdy
nedosáhli nezávislosti ve světském postavení
jako římtí papeové. Byli a zůstali sluhy
světské moci.
Věroučné
spory v západní křesanské větvi se
vedly o principy věrouky. Ve východní byzantské
církvi konflikty a hereze vznikaly kvůli formálnímu
vedení chrámové liturgie.
Kyjevská
Rus ve svých počátcích byla výběkem
středomořské civilizace městských států.
Kolem přelomu tisíciletí přebrali moc v jejích
městech vikingtí Varjagové, kteří jako kupci
a nájezdníci splouvali na jih Ruska po řekách
z evropského severu. Varjagové vytvořili
vládnoucí vojenskou vrstvu, která vládla
místnímu pravoslavnému národu. Dobu
Kyjevské Rusi ukončila expanze Tatarů chanátu Zlaté
Hordy z oblasti Krymu.
Nové
civilizační centrum se vytvořilo v oblasti dnení
Moskvy, Novgorodu a dalích měst. Vládci ruských
měst zůstali vazaly Zlaté Hordy a odváděli jejím
chánům daň.
Moskva
a moskevský kníe dosáhli svého úředního
postavení mimo jiné proto, e moskevský kníe
vybíral a odváděl od ostatních kníat
daně pro Zlatou Hordu. Monopol prostředníka s tatarskými
pány se stal zdrojem budoucí velikosti a moci
moskevského cara.
Vládce
v Rusku byl absolutním pánem veho a vech.
Majetek, půdu, vesnice i s jejich obyvatelstvem svým
vazalům a vojákům jen propůjčoval do správy.
Kdykoli mohl své lechtice a vazaly jejich postavení a
majetku zbavit.
Prvorozenectví
zavedl u svých potomků a moskevský kníe
Ivan Kalita. Ve stejné době vyvradil ostatní kníecí
rody. Kdo přeil, nesměl mít potomstvo.
Ruský
historik Ključevskij popisuje přijetí prvého
anglického poselstva na Rusi takto: Car se zeptal
poselstva, jak vládne anglická královna. Po
odpovědi, e anglická královna je první
z Angličanů a vládne v zájmu anglického
lidu, odmítl s poselstvem jednat, nepovaoval královnu
za sobě rovnou.
Carovi
patřilo Rusko jako votčina, mohl s majetkem i lidmi
dělat cokoli se mu zlíbilo. Nebyl odpovědný nikomu.
Jedinečnou ukázkou ruského pojetí vlády
byla opričnina cara Ivana Hrozného.
Evroptí
humanisté, dnení liberálové a
socialisti nikdy nebyli schopni pochopit, e vymoenosti západního
mylení a vědy mohou mít a větinou mají
v jiném kulturním prostředí zcela jiné,
mnohdy opačné efekty.
Carevna
Kateřina Veliká si dopisovala s francouzskými
encyklopedisty a pod jejich vlivem jako první na světě
zruila v Rusku trest smrti. Byl nahrazen čtyřiceti ranami
eleznou tyčí. Odsouzený byl zbaven ivota daleko
brutálnějí torturou přerazili ho na čtyřicet
kusů. Odsouzence tloukli do chodidel, nikdo to nepřeil.
Petr
Veliký se vydal na zkuenou do Evropy proto, e védské
vojenské sbory o síle několika tisíc muů
pochodovaly Ruskem. Kde se utkaly s ruským vojskem,
poráely carovy sto a dvěstětisícové
armády. Petr přivezl z Evropy holandské stavitele
lodí, skotské plukovníky a děla. Zároveň
vydal ukaz, v něm zakázal vlastnictví a
íření evropských filosofických spisů.
Po
dlouhá staletí dokázala evropskou individuální
svobodu mylení a vynalézavost udrovat v určitých
hranicích ta část Jeíova křesanského
poselství, která říkala: Čiň tak, jak bys
činil sám sobě. Bůh shlíí na tvé
činy a bude je soudit.. V jiné kultuře, ruské,
nebylo zpětné vazby náboenského a
filozofického pohledu na svět a jednání člověka
v něm. Vládci si toho byli vědomi a bránili své
poddané před nákazou kodlivými
mylenkami Západu.
Kdykoli
v dějinách Západu byla potlačena část
křesanského morálního poselství, měj
míru, nechovej se zločinně, následovala zvůle a
tendence k totalitě. Zřetelně to můeme pozorovat na
evropských dějinách.
Nacismus,
komunismus a světové války prvé poloviny
dvacátého století byly projevem a důsledkem
duchovní krize evropského mylení a kultury.
Osvícenství
se svou vírou ve schopnosti a nadřazenost člověka,
opomenutím temných stránek lidské due,
poruilo věkovitou rovnováhu, kterou po staletí
udrovala křesanská víra. Listinu práv
občana ve Francii jako první zneuili ti, kteří ji
vyhlásili. Osvícenství otevřelo cestu
k totalitním ideologiím a světovým válkám
dvacátého století.
Je
logickým trestem, e teorie o masách, nadřazenosti
státu či rasy dovedl k absurdnosti a zrůdnosti malíř
pokojů Adolf Hitler. A ten, stále jetě byl z evropského
prostředí, své zrůdnosti a raloctví otevřeně
hlásal.
Logické
a smutné je, e komunistické teorie zneuznaného
grafomana Karla Marxe uvedli do děsivé praxe ruský
syfilitik Lenin s kavkazským mafiánem Stalinem
v zaostalém Rusku. O padesát let později pak
v Kambodi studenti paříské Sorbony Pol Pot a
Heng Samrin.
Oproti
pravdomluvnosti Adolfa Hitlera, při svých vradách
milionů lidi, vyhlazování celých populací
a ras hlásali svobodu a práva proletariátu či
osvobozenecký boj. Osvobozovali ty miliony lidí od
jejich tělesných stránek.
Tragické,
ale asi logické je, e si ti lidé vyrostlí
v jiné kultuře vybírali z výplodů
evropského mylení to nejhorí.
Československo
a nae část evropského světa, přechodná zóna
mezi Východem a Západem, po válce, která
vzela z evropské hlouposti, připadla do mocenské
a kulturní sféry bolevického Ruska. Stali jsme
se na čtyřicet let součástí komunismem ideologicky
zdokonaleného ruského Východu. Stalo se to
navýsost hladce, bez ozbrojeného odporu a s irokou
spoluprácí vnitřních zrádců.
Český
komunismus a jeho vykonavatelé byli v provádění
rozkazů a přání svých sovětských
bratrů nejdůleitějí. Zestátnili nás
vechny, udělali závislými na své blahovůli,
jen nás nechali si přikrádat. Ničeho se nemuseli bát,
protoe hrdých a statečných osobností, které
nebyly ochotné ít v poníení,
bylo málo. Zail jsem si to na příkladu rodičů a
chování společenství rodné obce, kdy
tátu zavřeli. Opakovaně pak, v průběhu celého
ivota, na chování okolí, kdy jsem odmítal
přijmout panující zvyky a přizpůsobit se.
Nejschopnějím
na lámání charakterů, odborník
specialista, byl poslední československý komunistický
vládce Gustáv Husák. Z marasmu osmdesátých
let jsme pak nastoupili svou cestu ke svobodě, demokracii a
privatizaci.
Jaksi
se dnes zcela zapomnělo, e budovatelé a konstruktéři
komunismu hlásali svou říi na věčné časy.
Hitler byl skromnějí, Německá říe měla
být jen tisíciletá. Ústřední
institucí, hybatelem strany a garantem věčnosti byla tajná
sluba. Základy k ní poloili Vladimír
Iljič s poetou Dzerinským. Tak, jak byla ustavena,
jaké měla funkce a pravomoci, stala se tato mocenská
instituce garantem kontinuity nastoleného zlořádu.
V posledních dvou desetiletích oficielního
komunismu bylo éfům této mocenské instituce
jasné, e proletářský komunismus je
rozkládající se mrtvola. Mocenský stroj
strany i státu řídili ji oni. Rozhodli se oivit
upadající stroj a říi ze společenské
a hospodářské technologie Západu. Tak, jak to
dělali po staletí jejich jetě nekomunističtí
předchůdci. Chtěli jen přenést hospodářskou
technologii, technologii výroby a ovládání
veřejného mínění i vnějích atributů
pluralitní politiky. Udělali zároveň ve, co
bylo v jejich silách, aby do jejich hájemství
a říe nepřely ideje a prostředí, ze kterých
ty technologie vyrostly a které udrovaly lidskou míru.
Alfou
a omegou sametové revoluce byla hospodářská
reforma bez právního rámce, kontinuita
právního systému, komunisti v parlamentu a
monopol peněz na financování politik. Muíčka
na Hradě nechali pronáet estetické řeči o morálce,
etice a gestikulovat pěstěnýma ručkama. Privatizace u
strategických odvětví proběhla zcela ve smyslu
východního pojetí majetku a vlastnictví
lo o kontinuitu moci. Odpovědnost k zemi, občanům a
budoucnosti byla mimo. Nikdo ostatně tu otázku nekladl. Lid
byl za padesát let zvyklý dret ústa, nemíchal
se do veřejných věcí a přikrádal si.
Desetiletí ivota v poníení z myslí
větiny vymyla smysl pro hrdost a čest. Stejně tak i zásadu,
e bývají chvíle a doby, kdy nepostavím-li
se na vlastní nohy a nepřiloím ruku ke společnému
dílu, ztratím znovu na desítky let naději na
změnu.
Oficielní
odpůrci reimu disidenti ádali na komunistech
lidská práva. Neádali jasná pravidla
pro vechny, potrestání zločinů a jejich pachatelů.
Netrvali na tom, e úkolem státu má být
garantování spravedlivých pravidel a poměrů.
Dostali
jsme formální papír nazvaný Listina
práv a svobod. Prázdná slova a prohláení,
jejich obsah byl vyprázdněn v samém počátku,
kdy ji schvalovali ti, kteří celou svou existenci postavili
na popření těch vzneených prohláení.
Ti, kteří za to nebyli potrestáni a mohli pokračovat.
Kdy
jsem vechny ty věci říkal na počátku devadesátých
let ve sněmovně, provázel mě posměch nebo ticho. Na
novinářské galerii pak povzdechy svobodných
mistrů zpravodajského pera, e u tam ten blbec zase
jde.
Dnes
mě baču pasoucího ovce v Třetici uráí,
kdo je v mé zemi médii vyhlaován za
intelektuální elitu a osobnosti. Děsí mě
hloupost jejich veřejných prohláení a výzev.
Poslední výzva padesáti osobností
je při mediální masái, kterou obyvatelstvo
denně dostává, výzvou k vlastizradě. Jako
bychom neměli pamě, neviděli a nezaili, co se v naí
zemi v druhé polovině dvacátého století
pod vlivem ruského komunismu stalo.
Po
léta mě chytráci napadají slovy vdy jsi
tam byl a co jsi udělal, kritizuje čeho ses účastnil a
neříká jak z toho. Kdy někdy dostanu do
rukou reakce na mé texty, je z nich patrné, e i
to málo těch, kteří snad o věcech přemýlí,
si dosud není vědomo, co se v naí zemi stalo.
To,
co se dnes děje na veřejně předváděné politické
scéně, co do vás cpou média, o čem je právní
systém a soudnictví, jaká je funkce státní
správy, je přirozeným chodem modernizovaného
společenského stroje ovládaného technology,
kteří vzeli z líhně východního
komunismu. Komunismus přeel ve vládu mocenských a
hospodářských mafií ovládajících
média a politiku. Byli připraveni a proti nim nestála
ádná společenská vrstva opřená o
hodnoty a zásadu, e ivot má přece jen vyí
smysl.
A
toto pochopíte, budete se muset rozhodnout, zda zůstat kusem
hadru nebo začít pracovat na změně a nejdříve sami
na sobě.
V Třetici
3. srpna 2007
Čestmír
Hofhanzl