„Alfou a omegou sametové revoluce byla „hospodářská reforma“ bez právního rámce, kontinuita právního systému, komunisti v parlamentu a monopol peněz na financování politik. Mužíčka na Hradě nechali pronášet estetické řeči o morálce, etice a gestikulovat pěstěnýma ručkama. Privatizace u strategických odvětví proběhla zcela ve smyslu „východního“ pojetí majetku a vlastnictví – šlo o kontinuitu moci. Odpovědnost k zemi, občanům a budoucnosti byla mimo. Nikdo ostatně tu otázku nekladl. Lid byl za padesát let zvyklý držet ústa, nemíchal se do veřejných věcí a přikrádal si. Desetiletí života v ponížení z myslí většiny vymyla smysl pro hrdost a čest. Stejně tak i zásadu, že bývají chvíle a doby, kdy nepostavím-li se na vlastní nohy a nepřiložím ruku ke společnému dílu, ztratím znovu na desítky let naději na změnu.“ Č.H.
„Alfou
a omegou sametové revoluce byla „hospodářská
reforma“ bez právního rámce, kontinuita
právního systému, komunisti v parlamentu a
monopol peněz na financování politik. Mužíčka
na Hradě nechali pronášet estetické řeči o morálce,
etice a gestikulovat pěstěnýma ručkama. Privatizace u
strategických odvětví proběhla zcela ve smyslu
„východního“ pojetí majetku a vlastnictví
– šlo o kontinuitu moci. Odpovědnost k zemi, občanům a
budoucnosti byla mimo. Nikdo ostatně tu otázku nekladl. Lid
byl za padesát let zvyklý držet ústa, nemíchal
se do veřejných věcí a přikrádal si.
Desetiletí života v ponížení z myslí
většiny vymyla smysl pro hrdost a čest. Stejně tak i zásadu,
že bývají chvíle a doby, kdy nepostavím-li
se na vlastní nohy a nepřiložím ruku ke společnému
dílu, ztratím znovu na desítky let naději na
změnu.“ Č.H.
- - -
Technologie
postkomunistické politiky – hloubka kořenů jejich pojetí
světa
Motto:
„Společenství, v němž hrdost a osobní
čest se stanou posměšně chápanými pojmy, se
přizpůsobí všemu. Taková společnost nemá
vlastní identitu, podrobí si ji každý bandita a
nemravný systém.“
České
země se po tisíc let své existence nacházely na
pomezí evropského Západu a Východu. Síly
a hodnoty, které se na našem území po staletí
potýkaly a prosazovaly svůj vliv, se vepsaly do mentality
obyvatelstva. V době, kdy převažoval kulturní a
mocenský vliv Západu, přiklánělo se
obyvatelstvo k hodnotám západním. V období
převahy Východu, bez problémů se klonilo k mentalitě
východní.
Evropský
Západ za svou individualitu vděčí mimořádné
souhře historických, náboženských,
geografických, kulturních i mocenskopolitických
okolností.
V době
„temných staletí“ po rozpadu Římské
říše díky klášterům a jejich knihovnám
nezmizely zcela do zapomnění výdobytky myšlení
proroků staré Judeje, řeckých a římských
myslitelů. Jejich myšlenky byly živnou půdou pro křesťanské
poselství vzešlé z půdy římské
pohanské krutosti. Poselství, že všichni lidé
jsou si před Bohem rovni a každý má jednat tak, jak
by činil sám sobě.
Křesťanské
náboženství dalo nejnižšímu člověku naději,
že je člověkem. Pootevřelo cestu k pozvednutí se
vlastní přičinlivostí, cestu k poznání
i ke svobodě.
Fenoménem
západní křesťanské větve po rozluce
s východní byzantskou církví bylo,
že římský papež byl nejen představitelem moci
duchovní, ale zůstal i světským suverénem,
kterého žádná světská moc nemohla
udělat svým poníženým vazalem a sluhou. Papež
měl své vojsko, které bylo schopné obhájit
jeho suverenitu.
Šlechticem,
feudálním suverénem se stal ten, kdo v době
rozvratu, kdy Evropu pustošily loupeživé hordy, dokázal
se svou družinou obhájit svoje území.
Prvorozenectví,
podle kterého postavení a majetek po otci přebíral
nejstarší syn, zajišťovalo kontinuitu moci a majetku,
tradici i nárůst kultury. V „západní“
tradici začal platit nepsaný zvyk – zákon, že
majetek a suverenita nad určitým územím jsou
spojeny s odpovědností za stav majetku i obyvatelstva.
Větší
území integrovala moc krále, který při
vnějším ohrožení byl schopen se svými
suverény shromáždit vojsko a území
bránit.
Po
staletí na území Západu musely tyto tři
moci, přes vzájemné konflikty a různé zájmy,
nakonec hledat cestu k dohodě a dohadovat se. Po celé
dlouhé historické období žádný ze
světských mocných nedosáhl takové moci,
aby z ostatních udělal své poddané a
otroky. Nikdo nemohl zneužít moc totálně.
Přes
mnohá zakolísání si po celé
historické období svou nezávislost udržela
duchovní moc, instituce církve a papeže. Jedinečná
byla schopnost křesťanské církve obrozovat se
v dobách svého nejhlubšího úpadku
z původních idejí. Příkladem byla doba
Svatého Františka. V naší době tím bylo
zvolení polského papeže Wojtyly.
Evropský
Východ, především Rusko, měl odlišný vývoj.
Síly, které na něj po staletí působily, se
hluboce vepsaly do pojetí vlády i mentality
obyvatelstva. Východní patriarchové nikdy
nedosáhli nezávislosti ve světském postavení
jako římští papežové. Byli a zůstali sluhy
světské moci.
Věroučné
spory v západní křesťanské větvi se
vedly o principy věrouky. Ve východní byzantské
církvi konflikty a hereze vznikaly kvůli formálnímu
vedení chrámové liturgie.
Kyjevská
Rus ve svých počátcích byla výběžkem
středomořské civilizace městských států.
Kolem přelomu tisíciletí přebrali moc v jejích
městech vikingští Varjagové, kteří jako kupci
a nájezdníci splouvali na jih Ruska po řekách
z evropského severu. Varjagové vytvořili
vládnoucí vojenskou vrstvu, která vládla
místnímu „pravoslavnému národu“. Dobu
Kyjevské Rusi ukončila expanze Tatarů chanátu Zlaté
Hordy z oblasti Krymu.
Nové
civilizační centrum se vytvořilo v oblasti dnešní
Moskvy, Novgorodu a dalších měst. Vládci ruských
měst zůstali vazaly Zlaté Hordy a odváděli jejím
chánům daň.
Moskva
a moskevský kníže dosáhli svého úředního
postavení mimo jiné proto, že moskevský kníže
vybíral a odváděl od ostatních knížat
daně pro Zlatou Hordu. Monopol prostředníka s tatarskými
pány se stal zdrojem budoucí velikosti a moci
moskevského cara.
Vládce
v Rusku byl absolutním pánem všeho a všech.
Majetek, půdu, vesnice i s jejich obyvatelstvem svým
vazalům a vojákům jen propůjčoval do správy.
Kdykoli mohl své šlechtice a vazaly jejich postavení a
majetku zbavit.
Prvorozenectví
zavedl u svých potomků až moskevský kníže
Ivan Kalita. Ve stejné době vyvraždil ostatní knížecí
rody. Kdo přežil, nesměl mít potomstvo.
Ruský
historik Ključevskij popisuje přijetí prvého
anglického poselstva na Rusi takto: „Car se zeptal
poselstva, jak vládne anglická královna. Po
odpovědi, že anglická královna je první
z Angličanů a vládne v zájmu anglického
lidu, odmítl s poselstvem jednat, nepovažoval královnu
za sobě rovnou“.
Carovi
patřilo Rusko jako „votčina“, mohl s majetkem i lidmi
dělat cokoli se mu zlíbilo. Nebyl odpovědný nikomu.
Jedinečnou ukázkou ruského pojetí vlády
byla „opričnina“ cara Ivana Hrozného.
Evropští
humanisté, dnešní liberálové a
socialisti nikdy nebyli schopni pochopit, že vymoženosti západního
myšlení a vědy mohou mít a většinou mají
v jiném kulturním prostředí zcela jiné,
mnohdy opačné efekty.
Carevna
Kateřina Veliká si dopisovala s francouzskými
encyklopedisty a pod jejich vlivem jako první na světě
zrušila v Rusku trest smrti. Byl nahrazen čtyřiceti ranami
železnou tyčí. Odsouzený byl zbaven života daleko
brutálnější torturou – přerazili ho na čtyřicet
kusů. Odsouzence tloukli do chodidel, nikdo to nepřežil.
Petr
Veliký se vydal na zkušenou do Evropy proto, že švédské
vojenské sbory o síle několika tisíc mužů
pochodovaly Ruskem. Kde se utkaly s ruským vojskem,
porážely carovy sto až dvěstětisícové
armády. Petr přivezl z Evropy holandské stavitele
lodí, skotské plukovníky a děla. Zároveň
vydal „ukaz“, v němž zakázal vlastnictví a
šíření evropských filosofických spisů.
Po
dlouhá staletí dokázala evropskou individuální
svobodu myšlení a vynalézavost udržovat v určitých
hranicích ta část Ježíšova křesťanského
poselství, která říkala: „Čiň tak, jak bys
činil sám sobě. Bůh shlíží na tvé
činy a bude je soudit.“. V jiné kultuře, ruské,
nebylo zpětné vazby náboženského a
filozofického pohledu na svět a jednání člověka
v něm. Vládci si toho byli vědomi a bránili své
poddané před nákazou „škodlivými“
myšlenkami Západu.
Kdykoli
v dějinách Západu byla potlačena část
křesťanského morálního poselství, „měj
míru, nechovej se zločinně“, následovala zvůle a
tendence k totalitě. Zřetelně to můžeme pozorovat na
evropských dějinách.
Nacismus,
komunismus a světové války prvé poloviny
dvacátého století byly projevem a důsledkem
duchovní krize evropského myšlení a kultury.
Osvícenství
se svou vírou ve schopnosti a nadřazenost člověka,
opomenutím temných stránek lidské duše,
porušilo věkovitou rovnováhu, kterou po staletí
udržovala křesťanská víra. Listinu práv
občana ve Francii jako první zneužili ti, kteří ji
vyhlásili. Osvícenství otevřelo cestu
k totalitním ideologiím a světovým válkám
dvacátého století.
Je
logickým trestem, že teorie o masách, nadřazenosti
státu či rasy dovedl k absurdnosti a zrůdnosti malíř
pokojů Adolf Hitler. A ten, stále ještě byl z evropského
prostředí, své zrůdnosti a žraloctví otevřeně
hlásal.
Logické
a smutné je, že komunistické teorie zneuznaného
grafomana Karla Marxe uvedli do děsivé praxe ruský
syfilitik Lenin s kavkazským mafiánem Stalinem
v zaostalém Rusku. O padesát let později pak
v Kambodži studenti pařížské Sorbony Pol Pot a
Heng Samrin.
Oproti
„pravdomluvnosti“ Adolfa Hitlera, při svých vraždách
milionů lidi, vyhlazování celých populací
a ras hlásali svobodu a práva proletariátu či
osvobozenecký boj. Osvobozovali ty miliony lidí od
jejich tělesných stránek.
Tragické,
ale asi logické je, že si ti lidé vyrostlí
v jiné kultuře vybírali z výplodů
evropského myšlení to nejhorší.
Československo
a naše část evropského světa, přechodná zóna
mezi Východem a Západem, po válce, která
vzešla z evropské hlouposti, připadla do mocenské
a kulturní sféry bolševického Ruska. Stali jsme
se na čtyřicet let součástí komunismem ideologicky
„zdokonaleného“ ruského Východu. Stalo se to
navýsost hladce, bez ozbrojeného odporu a s širokou
spoluprácí vnitřních zrádců.
Český
komunismus a jeho vykonavatelé byli v provádění
rozkazů a přání svých sovětských
bratrů nejdůležitější. Zestátnili nás
všechny, udělali závislými na své blahovůli,
jen nás nechali si přikrádat. Ničeho se nemuseli bát,
protože hrdých a statečných osobností, které
nebyly ochotné žít v ponížení,
bylo málo. Zažil jsem si to na příkladu rodičů a
chování společenství rodné obce, když
tátu zavřeli. Opakovaně pak, v průběhu celého
života, na chování okolí, když jsem odmítal
přijmout panující zvyky a přizpůsobit se.
Nejschopnějším
na lámání charakterů, odborník
specialista, byl poslední československý komunistický
vládce Gustáv Husák. Z marasmu osmdesátých
let jsme pak nastoupili „svou“ cestu ke svobodě, demokracii a
privatizaci.
Jaksi
se dnes zcela zapomnělo, že budovatelé a konstruktéři
komunismu hlásali svou říši na věčné časy.
Hitler byl skromnější, Německá říše měla
být jen tisíciletá. Ústřední
institucí, hybatelem strany a garantem věčnosti byla tajná
služba. Základy k ní položili Vladimír
Iljič s poetou Dzeržinským. Tak, jak byla ustavena,
jaké měla funkce a pravomoci, stala se tato mocenská
instituce garantem kontinuity nastoleného zlořádu.
V posledních dvou desetiletích oficielního
komunismu bylo šéfům této mocenské instituce
jasné, že proletářský komunismus je
rozkládající se mrtvola. Mocenský stroj
strany i státu řídili již oni. Rozhodli se oživit
upadající stroj a říši ze společenské
a hospodářské technologie Západu. Tak, jak to
dělali po staletí jejich ještě nekomunističtí
předchůdci. Chtěli jen přenést hospodářskou
technologii, technologii výroby a ovládání
veřejného mínění i vnějších atributů
„pluralitní“ politiky. Udělali zároveň vše, co
bylo v jejich silách, aby do jejich hájemství
a říše nepřešly ideje a prostředí, ze kterých
ty technologie vyrostly a které udržovaly lidskou míru.
Alfou
a omegou sametové revoluce byla „hospodářská
reforma“ bez právního rámce, kontinuita
právního systému, komunisti v parlamentu a
monopol peněz na financování politik. Mužíčka
na Hradě nechali pronášet estetické řeči o morálce,
etice a gestikulovat pěstěnýma ručkama. Privatizace u
strategických odvětví proběhla zcela ve smyslu
„východního“ pojetí majetku a vlastnictví
– šlo o kontinuitu moci. Odpovědnost k zemi, občanům a
budoucnosti byla mimo. Nikdo ostatně tu otázku nekladl. Lid
byl za padesát let zvyklý držet ústa, nemíchal
se do veřejných věcí a přikrádal si.
Desetiletí života v ponížení z myslí
většiny vymyla smysl pro hrdost a čest. Stejně tak i zásadu,
že bývají chvíle a doby, kdy nepostavím-li
se na vlastní nohy a nepřiložím ruku ke společnému
dílu, ztratím znovu na desítky let naději na
změnu.
Oficielní
odpůrci režimu – disidenti – žádali na komunistech
lidská práva. Nežádali jasná pravidla
pro všechny, potrestání zločinů a jejich pachatelů.
Netrvali na tom, že úkolem státu má být
garantování spravedlivých pravidel a poměrů.
Dostali
jsme formální papír nazvaný „Listina
práv a svobod“. Prázdná slova a prohlášení,
jejichž obsah byl vyprázdněn v samém počátku,
když ji schvalovali ti, kteří celou svou existenci postavili
na popření těch vznešených prohlášení.
Ti, kteří za to nebyli potrestáni a mohli pokračovat.
Když
jsem všechny ty věci říkal na počátku devadesátých
let ve sněmovně, provázel mě posměch nebo ticho. Na
novinářské galerii pak povzdechy „svobodných“
mistrů zpravodajského pera, že „už tam ten blbec zase
jde“.
Dnes
mě – baču pasoucího ovce v Třeštici – uráží,
kdo je v mé zemi médii vyhlašován za
intelektuální elitu a osobnosti. Děsí mě
hloupost jejich veřejných prohlášení a výzev.
Poslední výzva „padesáti osobností“
je při mediální masáži, kterou obyvatelstvo
denně dostává, výzvou k vlastizradě. Jako
bychom neměli paměť, neviděli a nezažili, co se v naší
zemi v druhé polovině dvacátého století
pod vlivem ruského komunismu stalo.
Po
léta mě chytráci napadají slovy „vždyť jsi
tam byl a co jsi udělal, kritizuješ čeho ses účastnil a
neříkáš jak z toho“. Když někdy dostanu do
rukou reakce na mé texty, je z nich patrné, že i
to málo těch, kteří snad o věcech přemýšlí,
si dosud není vědomo, co se v naší zemi stalo.
To,
co se dnes děje na veřejně předváděné politické
scéně, co do vás cpou média, o čem je právní
systém a soudnictví, jaká je funkce státní
správy, je přirozeným chodem modernizovaného
společenského stroje ovládaného technology,
kteří vzešli z líhně „východního
komunismu“. Komunismus přešel ve vládu mocenských a
hospodářských mafií ovládajících
média a politiku. Byli připraveni a proti nim nestála
žádná společenská vrstva opřená o
hodnoty a zásadu, že život má přece jen vyšší
smysl.
Až
toto pochopíte, budete se muset rozhodnout, zda zůstat kusem
hadru nebo začít pracovat na změně a nejdříve sami
na sobě.
V Třeštici
3. srpna 2007
Čestmír
Hofhanzl