Take můj názor je, e do vlastního hnízda nekálím. To hnízdo není moje. Je vae. A kálet tam nebylo třeba. Hnízdo u bylo předtím pokálené, padesáti lety této činnosti. A sebevědomý český blbec je u estnáct let odmítá očistit. Proto to hnízdo neuvěřitelně smrdí dodnes a zřejmě jetě dlouho bude.
O kálení a o tom, co bylo a co mohlo
být ...
Odezvy na mé články se
lií. Je to podle toho, zda čtenáři souhlasí nebo ne. Po článku
Sebevědomý český blbec jsem dostal řadu souhlasících emailu (ze
zahraničí) a řadu nesouhlasících (z Česka, odkud jinde?). Tak to je
pokadé.
Několik českých
čtenářů mne obvinilo, e "kálím do vlastního hnízda". Obzvlá pan Ing.
Gustav Tau (no, učitel, co od takového člověka můete čekat?) mne
setřel: "...máte silný komplex méněcennosti, nebo nějaký jiný
osobnostní problém. Kálíte do vlastního hnízda." Komplex méněcennosti
nemám. To rozhodně ne. Moje ego je tak velké, e musím do dveří chodit
na napříč, jinak bych s ním neproel. Osobní problém s českou kotlinou
ale mám, co ale není ádné tajemství. Nejsem sám. Stejný problém má
skoro kadý emigrant, který byl v Československu odsouzen (ti
astnějí v nepřítomnosti) za údajné zločiny, které nikde jinde v
civilizovaném světě nejsou trestné, aby pak po Sametovém podvodu
komunistický prominent Václav Havel vyhlásil právní kontinuitu s
komunistickým reimem a do doivotních funkcí najmenoval soudce, kteří
měli jetě ruce od krve z doby souzení za komunistů.
S tím kálením jsem si ale nebyl jist, i kdy běně tvrdím, e umím
česky lépe ne 99% českých ynynýrů a jiných dritelů československého
komunistického pseudovzdělání. A tak jsem jen tak v hlavě listoval
slovníkem, Kalousek, Kalovský, kalenice, kalitě, kalení, kálení...
aha, to je ono! Tak proč to neřekl hned, co myslel a pouíval jakéhosi
snobského opisného výrazu?
A tak jsem se zamyslel nad tím, kdo, kde a na co kálel. Můj dědeček (u
nás se říkalo stařeček) Bohumil se narodil v roce 1890, a i kdy byl
jen zemědělec (nebo moná právě proto), byl to velmi vzdělaný
(neformálně, milí snobové z Prahy, neformálně) člověk. Antickou
literaturu a literaturu národního obrození ovládal jako nikdo, koho
jsem později potkal. A k tomu pochopitelně vekerou kulturu první
republiky, za kterou se nám pozdějím zatáhla komunistická opona a jako
by nikdy neexistovala. V esté třídě základní koly jsme v dějepise
probírali staré Řecko a dějiny Říma a soudruka učitelka (to u bylo po
válce, tudí soudruka) čuměla jako puk, kdy jsem jí u tabule přednesl
přednáku, jak císař Tiberius u ani moc do Říma nechtěl jezdit (kálel
na své rodné hnízdo!) a radi zůstával ve své vile na ostrově Capri,
kam potom jezdil i Masaryk (ale do jiné vily) a jak jeho vnuk, Caligula
s velitelem pretoriánů jménem Macro ho tam jeli ukrtit. Dostal jsem
jedničku s kroukem a hvězdičkou a byl jsem zcela výjimečně pochválen.
Soudruka učitelka neměla ponětí, odkud najednou přiel onen příval
znalostí. Probírali jsme to se stařečkem Bohumilem pár dnů předtím.
Stařečkovi bylo v roce 1950 u edesát let a chystal se do důchodu, měl
sen, e se podívá do Itálie, na Forum Romanum a na Capri. Do vlastního
hnízda nekálel, kálení obstarali jeho spoluobčané, zvolili komunisty,
zemědělci byli násilně nahnáni do kolchozů, jejich majetek zabaven a
vechno bylo pokáleno, ani na to stařeček Bohumil mohl mít nějaký
vliv. Do Itálie se nejelo. Do Itálie jel v padesátých letech jen
komunistický kolaborant (čelně k tomu, je to fakt!) Jan Werich, popsal
to v knize Italské prázdniny - můj stařeček Bohumil u mohl jet tak do
řiti. Ani dostatečný důchod nedostal a a do svých téměř osmdesáti let
pracoval jako váný na váze v kravíně na kopci v kojetínském JZD.
Vlastní hnízdo mu bylo znárodněno a pokáleno. Nevěřím, e by stařeček
Bohumil někdy řekl kritického slova o Československu, o národu nebo o
státním útvaru i přesto, e podle mne k tomu měl plně právo. Ten státní
útvar, ta země, ten národ - to hnízdo - mu zničily posledních 32 let
jeho ivota, zničily větinu ivota jeho osmi děti (protoe to, co tam
vedli, to se těko dalo nazývat ivot) a negativně ovlivnilo ivot jeho
36 vnuků. Pochmurný slogan o tom, jak "celý svět se změnil v prdel a
kamkoliv lidské oko dohlédlo, bylo nasráno a do výe dospělého
člověka", se pak u ani nezdál tak přehnaným. Aspoň ne těm, co
nekolaborovali s komunisty a těm mimo Prahu.
Situace mého dědečka z matčiny strany nebyla jiná. Ten se jmenoval
Frantiek. O starém Římě si se mnou nikdy nevyprávěl, ale vím, e taky
byli zemědělci - sedláci, a vekerý majetek kromě domu, kde bydleli,
jim byl znárodněn do JZD, koně, krávy, secí stroj i icí stroj. Oni
sami byli taky do toho JZD vstoupeni, ale nějak brzo odtamtud odeli. A
taky vím, e rozhodně nebylo ivotní ambicí mého stařečka Frantika
strávit polovinu ivota jako dělník v kroměříské plynárně. Zvlátní
pach toho plynu byl vdy cítit i z oblečení stařečka Frantika,
kdykoliv jsme jako děti přili na návtěvu. Ani on nekálel do vlastního
hnízda - vechna ta křivda, vechen ten hnus se mu přihodil bez jeho
vlastního zavinění.
Můj otec, kdy viděl, co se děje jeho rodičům a sourozencům, tak do JZD
odmítl z principu vstoupit. Takté nikdy nekálel do vlastního hnízda.
Po prodlouené vojenské slubě u PTP (tehdy se to libovolně
prodluovalo) se protloukal zaměstnáními, které by ádný příčetný
člověk nevzal. Ovem, "taková tehdy byla doba", tak se to zlehčovalo
později. Děly se i takové věci, jako e mému otci napsala tajemnice MNV
v Kojetíně Kosacká do jeho posudku: "návrat do obce neádoucí."
Podobnost s tím, co psali nacisté do papírů idům: "Rückkehr
unerwünscht" vůbec není náhodná. A následovalo přehazování vápna
lopatami ve vápence v cukrovare, traktorista v STS, zedník a rovnač pil
ve VKG a nakonec a do důchodu dělal svářeče ve VKG - pinavou a
hlučnou práci, svářeč dýchá vechny ty svařovací plyny. A znovu -
ambice mého otce nebyly být celý ivot svářečem. Ovem nikdo se ho
neptal. Kálení na jeho ivotní ambice obstarali ti druzí - soudruzi.
Moje generace (u třetí) jetě pořád měla zakázáno studovat a byli jsme
obeslání "umístěnkami" do JZD (jako já), jiní mí bratranci a sestřenice
zase li do Tatry Kopřivnice, MEZu navíjet elektromotory, dělat
bagristy nebo do jiných úasných zaměstnání. To vechno v době, kdy
kolaboranti jako Václav Klaus studovali na Vysoké kole ekonomické a
jezdili na odborné stáe do Itálie.
Generace naich rodičů byla pořád jetě tak nějak přirostlá k rodné
hroudě a pak jim i tu hroudu správní vlastenci z Prahy, nebo odkud,
znárodnili. Moje generace u si mohla rodnou hroudu jen z dálky
ukazovat, lány byly zceleny, naděje na nápravu a svobodu dodnes ádná a
tak pomaloučku polehoučku, jeden po druhém začala vznikat větev
kanadských a amerických Hedvíčků. Jejich hnízdo je tady. Hedvíčkové
jsou Američani, protoe Američani nejsou jiní lidé z nějakého jiného
místa. Američani jsou ztělesněním lidského ducha svobody. A kadý s
tímto duchem, s tímto světonázorem, a u je kdekoliv, je Američan.
Take můj názor je, e do vlastního hnízda nekálím. To hnízdo není
moje. Je vae. A kálet tam nebylo třeba. Hnízdo u bylo předtím
pokálené, padesáti lety této činnosti. A sebevědomý český blbec je u
estnáct let odmítá očistit. Proto to hnízdo neuvěřitelně smrdí dodnes
a zřejmě jetě dlouho bude.
Na ádné vae hnízdo jsem tedy nekálel. Moná jsem se kvůli tomu smradu
semtam chytil za nos. Můete mi to mít za zlé?
Ross Hedvicek