Vyjádření Johna Boka, předsedy občanského sdružení Spolek Šalamoun, spolku na podporu nezávislé justice v ČR.
Co
ministru vnitra činí problémy?
Přečetl
jsem si, se značným zpožděním rozhovor Alexandra Kramera s ministrem
vnitra Františkem Bublanem, jenž vyšel v deníku Právo. Odpovědi páně
ministra jednoznačně vykazovaly neochotu na kladené otázky pravdivě a
věcně odpovídat.
Na
rozdíl od doby před listopadem 1989 mohou novinář klást nepříjemné
otázky a služebníci veřejnosti, jakými jsou či by měli ministři a
poslanci být, neboť si je platíme, by měli na ně pravdivě odpovídat.
Ochota odpovídat pravdivě či se pouze snažit vykroutit a neříct de
facto nic, je mírou, jak dalece se za služebníka veřejnosti považuji
a jsou li jejich spoluobčané pro ně soudnými jedinci čí banda
pitomců, kterým lze namluvit cokololiv, ať věří či nevěří.
Je
zřejmé, že si i pan ministr neuvědomuje, kdo je jeho skutečným
chlebodárcem. Jak lze dovodit, z odpovědí na kladené mu otázky,
věří, že jim je šéf vlády a instalatér do jeho nynější funkce,
Stanislav Gross, jehož píseň, prostřednictvím výkladů, které se
snažíte vydávat za skutečnost, zpívá.
Stanislav
Gross mu přenechal vnitro plné svých oddaných nohsledů a vykonavatelů
jeho vůle. Zanechal mu resort, který inklinuje k čím dál většímu
zasahování do práv občanů, neprůhledný, nijak nezávisle
kontrolovatelný. Bude li se dovolávat existence Inspekci ministra
vnitra, která by nás měla chránit od policejní zvůle, měl by ho někdo
upozornit na to, že za léta jejího působení sama vyprodukovala řadu
nezákonnosti, dá se dokonce říci, že doslova zločinů. Že kryla a
nadále kryje pokleslé jednání mnohých policistů, kteří hrubým
způsobem zneužili svých pravomocí a kteří účelově kriminalizovaly
nespočet nevinných lidí. Že stěžovatele odbývá konstatováním, že
neshledala opodstatněnost jejich podání, ač zjevné důkazy hovoří o
opaku a že na druhou stranu v nemálo případech obvinila a
kriminalizovala poctivé policisty, kteří se z různých důvodů
stali nepohodlnými.
Měl
by ho někdo poučit, že je nepřípustné, aby v právním a
demokratickém státě byli policisté dvoustupňově vyšetřování. Napředed
privilegovaně předvyšetřováni Inspekcí ministra vnitra a pokud ona
uzná a ministerští ohaři uznají, budou vydáni do rukou orgánům činným
v trestním řízení, tj. státnímu zástupci. Pan ministr, coby
bývalý „disident“, by měl vědět, že i to je jedna
z dalších relikvií totalitního režimu.
Pana
Bublana si Gross vybral jako svého spolehlivého nástupce. A jak je
vidět, ani on ho nehodlá zklamat. Dokazuje to tím, že neshledával a
nadále neshledává nic závadného na jednání policie, v případě
neadekvátního a nezákonného jednání při obvinění, vyšetřování,
zatýkání a užití zpravodajských prostředků, v případě pana
Dalíka a pana Večerka,. I to, že si policejní prezident, jeho
podřízení i on dovolují upírat příslušné státní zástupkyni právo
sdělit veřejnosti své poznatky a názor na postup policistů a jí
podřízeným státním zástupcem, demonstruje, že si vnitro, tak stejně
jako v nedávné minulosti uzurpuje nárok, určovat kdo a co smí či
nesmí. Na rozdíl od nich všech je pani krajská státní zástupkyně ze
zákona k tomu povolána.
Kdo
by mněl držet jazyk za zuby, jsou policisté a jejich nadřízení. Je,
včetně pana ministra a jeho vládního šéfa, na rozdíl od státního
zastupitelství, zákon nijak nezmocňuje, aby se vyjadřovali k jednání
orgánů, který má povinnost dozorovat postup policie, vyšetřovatelů,
případně jednání a postup okresních státních zástupců.
Díky
předchůdcům pana Bublana se zavedlo zvykové právo unikání vybraně
účelových informace, které jsou součástí skutečností, jenž jsou
vyšetřovány. Lze v tom shledat ze strany policie i ministerstva,
které mu bylo dočasně svěřeno, úmysl ovlivňovat průběh vyšetřování a
veřejné mínění, i „kladnou“ reakci příslušného státního
zastupitelství a soudu. . Vnitro už z dob totality si přivyklo,
že mu prokurátoři-potažmo dnes státní zástupci, šli a jdou, tak
říkajíc, na ruku. Když se pojednou ze zavedeného vymkne jedna
zodpovědná a zákonů dbalá státní zástupkyně, je oheň na střeše
V celém
tom tanci kolem poslance Kořistky, o němž jsem přesvědčen, že je
lhář, který neodhadnul dopad své nanicovaté touhy se zviditelnit (což
se mu bezezbytku podařilo), jaksi všem, buď z hlouposti nebo
úmyslně, uniká to nejpodstatnější. Komu kriminalizace údajných
nabízečů úplatku posloužila? Kdo tím co sledoval a co tím získal?
Jakých metod ve snaze pošpinit svého rivala (politického) bylo
použito? Kdo a jak v nedávné totalitní minulosti obdobnými
metodami dosahoval svých cílů?
Ať
se to panu ministru vnitra líbí, či nikoli, jsou to Grossovi muži,
kteří okamžitě využili Kořistkou, jaksi mírně opožděné, obvinění.
Aniž by jakkoli a objektivně, tak jak to přikazuje § 2 odst. 1,
2, 4, 5 tr.řádu, postupovali, udělali vše pro to, aby v pravou
chvíli vytvořili situaci, která nese všechny znaky trestného činu
šíření poplašných zpráv a zneužití pravomocí veřejného činitele,
s příznaky protiústavního jednání..
Jen
idiot může uvěřil tomu, že vzdělaný a zkušený předseda významné
parlamentní opoziční strany by vyslal či jenom pověřil kohokoli, aby
uplatil desetimilionovou částkou nějakého politického nýmanda, že by
svěřil osud své strany do rukou jednoho nevyrovnaného poslaneckého
náhradníka, z jedné bezvýznamné politické strany.
Není
tak zcela důležité, zda obvinění, která Kořistka vznesl proti dvěma
nepartajním jedincům, cíleně však proti předsedovi jediné skutečné
opoziční strany, vzešlo z jeho hlavy, nebo z dílny lidí,
kteří v minulosti inscenovali Bamberský kufřík, akci Olovo a
spoustu jiných, obecně méně známých intrik, které vždy splnily svůj
dílčí účel.
Podstatné
a znepokojivé je, že policisté oddaní Grossovi, kterým již podruhé se
snaží zařídit enormní navýšení příjmů a prebend (naposledy před dvěma
lety), či spíš vysocí policejní funkcionáři, jako jsou Kolář, Macháně
a mnozí jiní, s minulostí nejen esenbáckou ale i komunistickou
(proto ta zjevná inklinace k socanům), které během svého
působení na vnitru dosazoval za věrnost na klíčová místa, se ochotně
a iniciativně chopili příležitosti pomoci jejich ochránci ve chvíli,
kdy jde o jeho politickou budoucnost.
Mrzí
mne, že člověk vzdělaný a věřící, jimž se pan ministr vnitra zdá být,
je ochoten vypouštět ze svých úst jakákoli hodnocení, ať se týkají
výsledku detektoru lži při výslechu poslance Kořistky, nebo ke
stanovisku a oficiálnímu sdělení ze zákona příslušné státní
zástupkyně. V případě detektoru o to více, neboť jako bývalý šéf
zpravodajské služby dobře ví, že výsledky z detektoru lze
hodnotit pouze jako informaci, že prověřovaná osoba mohla říkat
pravdu nebo nikoli a nebo že lhala tak, že obelhala i detektor.
Navíc, jak se ukazuje, ani informace, že Kořistka mluvil pravdu,
kterou s odkazem na informace od prezidenta policie pan Bublan
opakovaně veřejně šířil, se nezakládá na pravdě. I sama skutečnost,
že při výslechu na detektoru lži byl přítomen někdo z vysokých
důstojníků policie a funkcionářů prezídia policie nijak nevzbuzuje
důvěru v jejich nestrannost. Proč například nebyli k výslechu
přizvaná branně bezpečnostní komise sněmovny? Nebyli by snad právě
poslanci této komise, zastupující politické spektrum dolní komory
parlamentu, garantem nestrannosti a objektivity?
Nevím
jakého právnického vzdělání dosáhl pan ministr a byl li v kněžském
semináři veden, skrzeva víru v boha, aby ctil právo a chápal
význam slov nejen formálně ale i obsahově. Mám obavy, že při mnohých
přednáškách chyběl, neboť by nemohl plácnout takovou pitomost, že
nezákonné ještě neznamená protizákonné. Asi nepochopil, že pouze pro
právo soukromé platí, že co není zakázáno, je povoleno a že pro
právo veřejné naopak platí zásada, co není dovoleno, je zakázáno.
Rád
bych šéfovi vnitra připomenul, že vedle toho, až se v budoucnu
bude muset zodpovídat Bohu, v něhož jak předpokládám věří, a
předstoupí před jeho soud, se může i stát, že bude muset předstoupit
i před ten světský. Gross nebude věčně u moci a ministra vnitra může
potkat co jiné potkalo, když služní psi, kteří jsou ochotni
vykonávat na příkaz cokoli, co je i v rozporu se zákony, velmi
rychle zradí svého původního „pána“, při výměně
vykonavatelů moci, ve prospěch těch nových. Měl by mít na paměti, že
svědomí, zodpovědnost a mravní principy jsou to jediné, co by mělo
řídit naše kroky. Proto by se měl distancovat i přes veškerou
nezastíranou náklonnost ke svému mladému šéfovi, danou
vyznáváním přibližně stejných hodno, jak sám veřejně zjevil, od
praktik, které tu znovu zavedla a stále zavádí strana, která to myslí
upřímně a s jejímž programovým prohlášením, pan ministr,
opravdu žádný vnitřní problém nemá. Jak by také mohl.
Jak
upřímně to myslíte ministr vnitra, když na základě dezinformačního
pořadu České televize o vrahovi Večeřovi, režírovaného a provázeného
až valentinsky dojemnou pani Lorencové a nepodložených, prokazatelně
lživých, tvrzení jejího přítele-vraha, dal podnět, na základě jenom
jim nabytého dojmu, že tam pořád ještě je možnost něco objasnit, a
pokyn k novému prošetřování kauzy LTO? Občané zase mohou nabýt
dojmu, že tato shoda náhod, případ Kořistka a nově otevřený případ
Večeřa-LTO, jsou zcela evidentně politickou objednávkou
k diskreditaci ODS, neboť v jednom i v druhé případě jsou
dotčeni lidé této strany nebo jedinci s ní spojeni. Nejde o
obhajobu ODS. Ať každému patří, co mu náleží. Nicméně nelze pominout
nebezpečí, které svými postoji a jednáním pan ministr nastoluje. A
to jen proto, že je s panem Grossem spřízněn volbou. Ani s tím
pravděpodobně nemá problém.
Na
rozdíl od něj mám názorové problémy se všemi politickými stranami,
neboť všechny politické strany inklinují ke generování svého podílu
na moci a postupnému degenerování v boji o moc, na úkor uchování
původního smysl vlastní existence. Proto také nestraním ODS více než
jiným stranám. Je li však někdo ochotný používat, k dosažení
svých mocenských ambicí, takových metod, jaké používá Gross a jeho
lidé, nemohu než se proti takovému zneužívání moci jednoznačně
postavit. Ne ve prospěch té či oné strany, ale ve prospěch a na
obranu právního a demokratického řádu. Ve prospěch nás všech.
Pan
ministr chtěl veřejnosti, prostřednictvím deníku Právo, vsugeroval
další nepravdu. Zcela ignoroval, když tvrdil, pravděpodobně
z neznalosti, že vnitro nedisponuje pouze 45 tisíci zaměstnanci
a příslušníky policie. Pan ministr, chce li dostát tomu co slíbil, by
měl vědět, že jich je mnohem víc. O šest tisíc více, než jich měla
všechna tři vnitra za doby totality. Jestliže má dnešní vnitro,
desetimilionové České republiky, společně s policii, o šest
tisíc příslušníku víc než patnácti milionový totalitní komunistický
stát, který jich měl 49 tisíc, je na místě se domnívat, že posilování
represivních složek je znakem budování policejního státu? Vedle toho,
že se jedná o umělou zaměstnanost, kde jsou opatřování státem ti,
kteří ho budou proti občanům a jejich sílící nespokojenosti chránit,
namísto aby chránili je, neboť ono jsou stát, proti zvůli politiků a
zvýhodňování nikoli podnikatelů ale kořistníků a finančních mafií,
s politiky provázanými, jedná se i o snižování důvěryhodnosti
v právní systém a státní instituce jako takové.
Jsem
přesvědčen, že je povinností ministra vnitra, prostřednictvím jemu
svěřených pravomocí, uvést věci do pořádku, zamezit možnosti dalšího
zneužívání policejních složek ke kriminalizaci politických oponentů
ve prospěch té, které vládnoucí politické strany, suspendovat
zodpovědné důstojníky policie za připuštění stavu, kdy zcela zjevně
a opakovaně dochází k zneužívání pravomocí veřejného činitele ze
strany policistů a jejich nadřízených. Je nezbytné, aby neodkladně
omezil vliv Stanislava Grosse a jeho lidí na činnost vnitra a
policie ČR. Jen tak může prokázat, že se snaží, jak sám řekl, aby
česká policie byla nástrojem tohoto státu a především všech občanů.
Výmluvy a sofistikovaná slovní cvičení ho zodpovědnosti nezbaví. A
ani podezření, že je Grossův člověk, ne li jeho sluha.
John
Bok
autor
je předsedou občanského sdružení Spolek Šalamoun,
spolku
na podporu nezávislé justice v ČR