Účelem vzdělávání nejsou informace a schopnost odpovídat na otázky, účelem vzdělání jsou znalosti a schopnosti formulovat otázky, schopnost se ptát.
Účelem
vzdělávání nejsou informace a schopnost odpovídat na otázky, účelem
vzdělání jsou znalosti a schopnosti formulovat otázky, schopnost se
ptát.
Jako
americký profesor nepoznám dobrého studenta podle jeho
odpovědí, ale podle jeho otázek. Účelem vzdělání není se něco naučit,
ale naučit se učit. Tedy ne produkt, ale proces.
Profesor
Milan Zeleny
Soustava
řízení Baťa, upravená a rozvinutá pro účely moderní globální
společnosti, dodnes představuje jednu z nejucelenějších a
nejefektivnějších soustav světového managementu.
Připomeňme
si zde základních "8S" soustavy řízení Baťa:
1
Světová třída, srovnávání se s nejlepšími na světě (global
benchmarking), ne však s cílem imitace, ale za účelem diferenciace.
Baťa byl bezesporu prvním "globálním podnikem", který
považoval celý svět za svůj tržní prostor. Strategický benchmarking -
to bylo u Baťů od předních zaměstnanců vyžadováno smluvně.
2
Spolupráce vně i uvnitř podniku, podnikové sítě, strategické
aliance, partnerství. Baťa pochopil, že konkurenceschopnost je
závislá na spolupráci. Všichni zaměstnanci firmy byli
"spolupracovníci". Jan Baťa vydal knihu pod názvem
Spolupráce, shrnující principy globální konkurence. Každý
podnik je tak dobrý, jak dobrá je síť spolupráce, jíž je součástí.
3
Sebeřízení, sebekontrola a seberegulace. Baťův podnik byl
podnikem soukromým, ne podnikem veřejně akciovým. Vlastnické
funkce byly soustředěny na podnikové "insidery", nebyly
rozptýleny mezi tisíce nezúčastněných, absentních DIKů. S Baťou se na
burze nespekulovalo, nebyl na prodej a vlastnictví nebylo hrou s
kontrolními balíky.
4
Spoluúčast všech zaměstnanců na zisku a na výsledcích práce
samosprávných dílen. Bez spoluúčasti nelze dosáhnout
spoluodpovědnosti za svěřené prostředky. Bez osobní odpovědnosti
zaměstnanců (hlavně manažerů a ředitelů) se ve veřejně vlastněném
podniku vždy bude krást, uplácet a lhát.
5
Spoluvlastnictví: zodpovědnost nevyplývá z "pocitu
vlastnictví", ale z vlastnictví samého. Zhodnocování lidského
kapitálu, tj. lidských znalostí, je účelem zhodnocování kapitálu
finančního, ne naopak. Každý zaměstnanec fy Baťa měl u podniku
"konto" ve vnitropodnikové bance, jako dodatek k normálnímu
platu. Sem byly převáděny podíly na zisku a strhávány částky za škody
podniku. Tak se stal každý dělník kapitalistou.
6
Samostatné řízení jednotlivých oddělení, obzvláště obchodních
jednotek po celém světě, bylo nutností. Baťova obchodní síť nebyla
sítí najatých námezdníků, ale sítí franšíz, tj. nezávislých
obchodníků-podnikatelů, spojených motivy konkurenceschopnosti a
spolupráce.
7
Společné podnikání: Baťův podnik byl "společností
podnikatelů". Podnikatel nemůže podnikat bez zákazníka. Zákazník
dělá podnikatele a zákazníka (svého pána a vládce) musí podnikatel
uspokojovat. Každý zaměstnanec měl svého zákazníka uvnitř i vně
podniku.
8
Soutěživost musí probíhat i uvnitř podniku: proto se u Baťů
zveřejňují výsledky, pohrdá se tajnůstkářstvím a ustrašenectvím a
pracuje se s otevřenými knihami. Kdo není konkurenceschopný, kdo
nevykazuje výsledky, nemůže spolupracovat.