(bez nároku na úplnost)
Zamylení
nad příčinou a důsledky tragédie v Beslanu
(bez
nároku na úplnost)
Nemohu
a nechci v novinách, časopisech či na zahraničních webových stránkách
prohlíet fotografie z místa obrovského netěstí a lidských tragédií
v severoosetinském Beslanu. Výraz netěstí není správný, nebo se
nejednalo o nahodilost, ale cílený barbarský čin teroristů. Rozum se
vzpírá pochopit, e ti, kteří jej provedli, by měli mít právo
nazývat se jetě také lidskými bytostmi. Člověka zaplaví kromě
hrůzy a bezmocného vzteku či nenávisti, tedy emocí veskrze
negativních, také obrovský, bezbřehý soucit s nevinnými dětskými
obětmi, jejich dospělými průvodci a jistě rodinami pozůstalých.
Přivedlo mne to k zamylení.
Nechci
oním zmíněným soucitem, který pohled na zveřejněné fotografie nutně
vyvolává posilovat zlo, je se jím iví, stejně jako nenávistí.
Zvlátě, nejsem-li si jistá, kde vlastně je, odkud přilo, kde se tam
vzalo, kde sídlí. Myslím, e v tomto případě má své kořeny v Rusku,
v tradiční krutosti vech předchozích vládců, jich je Putin
nástupcem. Poloila jsem si otázku PROČ právě v Beslanu. Dále je
třeba poloit otázku, jaká je vlastně etnická skladba obyvatelstva a
poměr počtu lidí vyznávajících islám v tomto jinak tradičně
pravoslavném městě. Pro muslimy jsou právě děti posvátné, a naopak
druhá strana dobře ví, e podle tradic islámu, za smrt dítěte se
platí nikdy nekončící odvetou. Smrt za smrt. Potvrzuje to i názor
novinářky, osoby velmi dobře znalé tamějích poměrů, zveřejněný na
BL, v reakci na článek Jaromíra tětiny.
www.blisty.cz/2004/9/9/art19697.html
Dále
jsem si poloila otázku: PROČ? Proč jen bylo ve od začátku tak
kruté? Scénář vyjednávání, obvyklý, mají-li teroristé poadavky,
které ádají splnit zde nebyl naplněn. ÚČELEM byla tedy co největí
krutost a smrt. Nepodstatné jsou úvahy, zda se průběh záchranné akce
vymkl kontrole a spekulace o důvodech. Přesto se této, zdánlivě
zvrhlé mylence nelze ubránit, nebo ve tomu nasvědčuje. Nutno mít
na zřeteli obrovský, pokračující rozklad, ke kterému dolo uvnitř
bývalého sovětského impéria, rozklad lidský, organizační i finanční,
kdy zuří nelítostný boj. Je to boj o moc, mezi politickými,
armádními i bezpečnostními slokami a lidmi ve funkcích na vech
úrovních. Na druhé straně nelze nemyslet na nálady mezi trpícím,
rezignovaným obyvatelstvem, po měsíce a roky strádajícím bez výplat
či bez práce, bez naděje na jakékoli zlepení. V mnohých oblastech
zůstaly uprostřed rozlehlých travnatých plání trčet oputěná
paneláková města, jako přízraky, bez jediného člověka, mrtvá.
Vichni tato místa smutku a beznaděje, kde kdysi ili jako normální
lidé byli nuceni opustit. Ruský národ vymírá. Potvrzují to i
současné demografické statistiky. Mají v této rozvrácené
společnosti, kde nutností je vlastnit zbraň na osobní ochranu jetě
normální lidské hodnoty své místo?
Teroristický
útok byl zacílen do jiného prostředí. Na Kavkaz, do poklidného
jihoruského města Beslan, spíe je nutno říci města
severoosetinského, nacházejícího se na pomezí Osetie, Čečny a blízké
Gruzie. Města se značným podílem obyvatel vyznávajících tradiční
islám. Pro muslimy tradiční hodnoty nejsou mrtvé. Rodina je pro ně
nade ve, ádného člena rodinného „klanu“ ostatní členové
rodu nenechají padnout, vdy se najde pomoc. Děti jsou pro ně
pokladem nejvzácnějím. A právě tyto děti byly brutálně zavraděny po
nekonečně dlouhém, neskutečném fyzickém i duevním strádání.
Bestiální útok byl zacílen po pečlivé úvaze právě sem. Můeme se jen
ptát, zda si osnovatelé tohoto teroristického útoku skutečně
uvědomují vechny důsledky. Pokud ano, jeví se celá věc jetě daleko
hrůzněji, je-li to vůbec jetě moné, z pohledu do budoucna.
Informace
se různí, těko se orientovat. Nelze zde neuvést, e svůj podíl na
tom mají oficiální ruské orgány, které znemonily nezávislým
investigativním urnalistům přístup do města, a to buď úplně, nebo
jim alespoň znemonily pracovat. Jedná se, jak známo o Andreje
Babického z rozhlasové stanice Radio Svoboda, který byl ji na
letiti v Moskvě po připravené provokaci vyetřován a zadren na pět
dní, nebo o Annu Polikovskuju, zpravodajku listu Novaja Gazeta, která
skončila v nemocnici v Rostově nad Donem přiotrávená čajem, podaným
jí v letadle. Málo se ví o skandálu s gruzínskou urnalistkou,
zpravodajkou gruzínské nezávislé televize Nanou Leavu, která přibyla
na místo společně se svým asistentem pouhou čtvrthodinu po začátku
osvobozovací akce, prováděné speciálním komandem. Novináři začali
okamitě pracovat, mluvili s lidmi z města, zjiovali informace.
Leava byla zadrena přísluníky FSB poté, co podala telefonicky
svědectví o tom, co viděli, tj. jak členové komanda za pomoci
výbuniny prorazili ze zadní strany budovy koly díru do zdi, aby
bylo mono evakuovat rukojmí. Leava tvrdí, e teprve poté
následovala řada výbuchů uvnitř koly, při nich ji umírali rukojmí,
děti a následně spadla střecha, která netěstí dovrila. List
Kommersant v podtitulku článku dvojsmyslně uvádí, e gruzínskou
urnalistku zadrela FSB proto, e „viděla výbuch z té
nesprávné strany“. Jako oficiální důvod bylo uvedeno, e nemá
akreditaci a správné vízum v pase. Nic nepomohlo vysvětlení, e v
nastalém chaosu za otřesně dramatických událostí nebylo přece moné
jít si vyřizovat do města na tiskové informační středisko Rustavi 2
tato, za normálních okolností formální povolení. Gruzínský prezident
následně poslal prezidentu Putinovi protestní dopis, kde připomněl,
e podle vzájemných dohod bylo ruským novinářům v roce 2002 umoněno
pracovat v Gruzii bez akreditace. Nana Leava je známa tím, e její
názory se ostře odlisuji od oficiálně prezentovaných, co potvrzuje
knihou, kterou napsala a vydala.
Speciální
protiteroristická jednotka se dle Kommersantu nenacházela v době
začátku teroristického útoku v Beslanu, ale v 60 km vzdáleném městě,
kde právě v jiné kole měla protiteroristické cvičení. Jsou
spekulace, e dorazila na místo pozdě. Mezitím u zasáhli sami
civilisté, ozbrojeni, jak je v kraji zvykem a nutností. Údaje o
jejich počtu se rozcházejí od stovek do tisíců. Svědci z řad
přeivích účastníků masakru zpochybňují i informaci o náloích a
výbuninách, nastraených ve kole předem. Skutečnou konkrétní
pravdu se asi niky nedozvíme. Podle svědectví rukojmích, nebyli byli
mezi teroristy pouze osoby vyhlíející jako Čečenci, ale jak se
ukázalo i onen mladý Ukrajinec, který měl útoku velet, ale taky
například černoch. Konkrétní krutosti spáchali tedy jednotlivci,
nikoli národnosti. Nikoli Ukrajinci, ale Ukrajinec. Nikoli Čečenci,
ale třeba Čečen. Taky černoch. Kdo ví jaké byl národnosti a vyznání.
Moná ruské? Některé z nich lidé dokonce později poznali a znají i
jména. Zatím se obraz nesloil.
Moje
RESUMÉ: Celá tato tragédie byla cílena na dosaení co největího
netěstí, bolesti a utrpení. Tak velkého, aby svět nebyl schopen
rozeznat přes tuto clonu zloby a nenávisti a oku, který utrpěl,
skutečný cíl. Čím větí bolest, tím větího cíle bylo dosaeno - a
tím větí le kryje. Cíl, jak je obvyklé hlavně při práci ruských
/dříve sovětských/ tajných slueb nebyl jen jeden. A Putina s jeho
minulostí v přítomnosti nelze podceňovat. Spoléhá výhradně na sílu a
k lidskému ivotu nemá ádnou úctu, stejně jako vichni jeho
předchůdci krutovládci, jejich ivot lemovaly desítky a stovky
milionů týraných a mrtvých. Nenechme se oklamat skutečností, e se
Putin za mrtvé údajně pomodlil. Hitler se taky modlil.
Ne
náhodou po svém nástupu do funkce prezidenta Ruské federace
přerozdělil Putin územně zemi podle dosavadních vojenských oblastí,
ty měly své vojenské velitele a nebyly veřejně prezentovány. Na tato
místa dosadil gubernátory, s vazbami na armádu, v některých případech
přímo armádní velitele. Nezapomínejme, e celá dlouhá desetiletí to
byl Sovětský svaz, se svou diktaturou a enormně militaristickou a
expanzivní politikou, kdy financoval, podněcoval a posiloval
prostřednictvím KGB větinu ohnisek světového napětí -a terorismu
/např.IRA-pozn./. Spolu s ním satelity Východního bloku, včetně naí
země.. Tyto informace dnes existují a jsou doloitelné na základě
částečného zpřístupnění archivů.
Pokud
hledám příčiny toho, co se tak neodčinitelně stalo, napadá mne, a
nyní mi výhradně materialisticky zaměření lidé prominou, zda tato
hrůza není posledním záchvěvem či křečí zla, chcete-li temných sil,
oněch nejtemnějích, neuchopitelných sice, ale zřetelně přítomných v
naem vědomí a světě, nyní zkoncentrovaných právě v Beslanu.
Mluvím-li o "posledních" záchvěvech, mám na mysli
dlouhodobý časový horizont, uváděný v pojednáních mystiků, který
ovem nemusí být nutně tak vzdálený, jak bychom si vichni přáli.
Vichni víme, a nemá smysl před touto skutečností zavírat oči, e
svět, ten ná, na této planetě přestává být pro stále větí počet
jeho obyvatel dobrým, dokonce i snesitelným místem k ivotu. Pro
mnohé ji jím dávno není. Není snesitelným místem k ivotu například
pro obyvatele Čečny, zdecimované dvěma válkami, není a nebude
snesitelným místem k ivotu pro lidi v severní Osetii, kde v Beslanu
snad kadá rodina ztratila někoho blízkého a to nejcennějí - své
děti, naději a budoucnost
Za
mrtvé oběti, ač nemohu říci e jsem ten „pravý“ křesan,
se můeme jen modlit, jako se modlíme k Bohu kdy je nám nejhůře.
Můe být hůře? Obávám se e ano. A se bude jednat o nae děti.
Napadá mne, e snad zbývá spíe prosit a vyprosit pro ty mrtvé a
zároveň pro nás vechny to, čemu říkají křesané „milost Boí“.
Je nutno hodně přemýlet, uvaovat, analyzovat z různých hledisek a
nenechat se primitivně strhnout nám podsouvanými zjednoduenými
odůvodněními ani řeeními.
Vdy
je potřeba poloit si nejdřív onu kardinální otázku: Cui bono, cui
prodest? Moná u svět dospěl tak daleko, e odpovědi na otázky po
příčinách světového terorismu nelze nalézt. Musíme si uvědomit, e
teror nemůe poslouit nikomu a v důsledku se obrátí jak proti jeho
původcům, tak proti nám vem a naim dětem, kteří jsme jeho
potenciálními obětmi. Dokonce se moná svou lhostejností ke stavu
světa, jeden k druhému vzájemně a pasivitou nepřímo na jeho
vyivování podílíme?
Pokud
se vrátím k otázce poloené v úvodu „PROČ PRÁVĚ TAM? , nelze
mi nemyslet na dílo naeho předního mystika, téměř současníka
Květoslava Minaříka /1908-1974/, který někdy v těkém období druhé
světové války měl vizionářskou předtuchu. Bohuel, jak se vyjádřil,
neměl podmínky k tomu, aby tuto velmi působivou vizi dále duchovně
zpracoval a upřesnil. Ani bych citovala přesně, uvedu, e se
jednalo se o vizi obludného zla, je zachvátí svět. Zla tak velkého,
e proti němu naimi lidskými schopnostmi nebudeme mít obranu.
Napadá mne, zda tímto zlem neměly být právě naplněny akty světového
terorismu. V představě se Mistrovi toto zlo zhmotnilo, pokud to lze
vůbec takto říci do postav tří démonů, pokrývajících tři světové
lokality. Kam měli být situováni dva z nich, není mi přesně známo,
myslím e právě toto nestačil sdělit. Ten třetí démon zla se zjevil
kdesi v oblasti Kavkazu. (!)
Aktuálně
pod čarou. Dnes 13. září 2004 bylo zveřejněno, e prezident Putin
zavádí vekerá dostupná bezpečnostní protiteroristická opatření v
oblasti Kavkazských republik. Právě tam. V oblasti nejvíce postiené.
Opatření (jaká konkrétně?) nejsou namířena proti teroristům, ale
proti obyvatelstvu.
Claudie
Nikolajenková
12.
září 2004